Digital Business
ERP: veel tinten van verandering
Zeven succesfactoren bij ERP change management
Geen enkele CXO zal ontkennen dat het succes van een grote ERP-transformatie meer vraagt dan een implementatie die binnen budget, scope en timing live gaat. De adoptie van nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken door de medewerkers is minstens even bepalend om de verwachte voordelen te realiseren. Enter change management. Tot daar is iedereen het eens. Maar change management, hoe doe je dat in een ERP-project? Is dat niet ‘fluffy people stuff’? Wat werkt en wat werkt niet? Lees vooral verder en ontdek zeven concrete do’s en don’ts.
Recente artikelen
AB Inbev
Anheuser-Busch InBev is met meer dan 500 biermerken wereldwijd de leidinggevende brouwer en behoort tot ’s werelds top vijf van consumptiegoederenbedrijven. Ze delen hun passie voor het brouwen van bier van de allerhoogste kwaliteit met bijna 200.000 collega’s in meer dan 50 landen wereldwijd.
Airbus
Worldwide Airbus designs, manufactures and delivers aerospace products, services, and solutions. A better-connected, safer world is what they strive towards. Not only for their customers but also for themselves. That’s why they decided to implement our cloud-based asset tracking solution to manage and optimize the logistics activities for the entire group.
Building Windows
Building Windows deploys hundreds of glass stillages to safely transport the four hundred windows and doors it produces each week to customers all over Belgium. Whereas in the past a lot of time and manual work went into locating these stillages, with some of them getting lost, Building Windows now relies on tracking and IoT technology from Sensolus, a specialist in connected asset management, to map out its stillages fleet.
Huurland
Huurland is a Belgian–based family company renting out machinery for construction and gardening companies. Giving customers quick and efficient access to the right machinery is their hobbyhorse. To ensure that operations in the background run well, Pascal, CEO of Huurland, implemented Sensolus for a part of their non-powered fleet.
Data management bij Eichholtz
Eichholtz is een van 's werelds meest toonaangevende lifestyle bedrijven op het gebied van interieurdesign en sfeer en vierde in 2022 haar 30-jarig bestaan.
AB Inbev
AB InBev is the largest brewery worldwide, headquartered in Belgium. Known for brewing beer and building beer brands like Budweiser, Corona and Jupiler. In total, they have more than five hundred diverse beer brands in their portfolio. To spread their love for beer even more efficiently, AB InBev partnered up with Sensolus to improve capacity management and subcontractor compliance.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic
De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.
SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering
De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.
De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.
Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023
Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.
Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS
Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.
Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.
Hardis Group neemt Magnus Black over
Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).
VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen
De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.
ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over
ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.
Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor
Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.
Descartes neemt BoxTop Technologies over
Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.
Manhattan introduceert GenAI in supply chain commerce
Manhattan Associates presenteert twee nieuwe oplossingen: Manhattan Active Maven en Manhattan Assist. Manhattan Active Maven is een gespecialiseerde ‘generative artificial intelligence’ (GenAI)-oplossing voor klantenservice, terwijl Manhattan Assist geavanceerde GenAI-mogelijkheden aan alle bestaande Manhattan Active-oplossingen moet toevoegen. Met de technologie wil Manhattan Associates interacties met consumenten transformeren en de manier waarop klanten de oplossingen van Manhattan gebruiken, verbeteren.