Digital Business
Stappenplan voor business intelligence
BI in de logistiek: tools voor succes
Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data. Alleen benutten ze die data nog te vaak niet, onvoldoende of slecht. Samen met UHasselt onderzocht VIL waar het schoentje precies knelt en vooral: hoe het beter kan.
Recente artikelen
Cummins Generator Technologies optimaliseert magazijnbeheer met WMS
Cummins Generator Technologies, onderdeel van wereldleider op het gebied van energie Cummins Inc, produceert elektromotoren, generatoren, transformatoren en apparatuur voor energiedistributie en -controle. Het in Roemenië gevestigde bedrijf heeft 50 werknemers in dienst en gebruikt sinds juni 2017 de WMS-oplossing van Priority.
Districtos zet groei voort dankzij gestroomlijnde en geautomatiseerde backoffice processen
Sinds haar oprichting in 1997 heeft Districos, de Belgische groothandel voor professionele schoonheidsspecialisten, een constante groei doorgemaakt. In 2009 werd een nieuwe locatie in gebruik genomen waar ze vandaag operationeel zijn met een showroom, winkel en opleidingsfaciliteiten.
Continental kiest voor optimalisatie, lokalisatie en doorstroming van halffabrikaten via RTLS
Optimalisatie doorstroming halffabrikaten verhoogt productie bij Continental Sarreguemines Met een productie van meer dan 10,5 miljoen banden in 2012, speelt de site in Sarreguemines, Frankrijk een centrale rol in de strategie van de Duitse bandenproducent Continental.
In pursuit of the Self-Driving Supply Chain
In their path towards more digitized ways of working, many organizations have been on a run for decades towards implementing Enterprise Resource Planning (ERP) and Advanced Planning Systems (APS). Over the last decade however, these organizations have realized that these systems have - next to their merit as systems of records - their flaws: they indeed struggle to completely take away repetitive, labor-intensive tasks and, most importantly, they most often fail to support effective, decision-making.
Potentieel van data beter benutten
De gigantische berg data waarop we vandaag zitten, creëert enorme mogelijkheden. Alleen slagen bedrijven er nog maar met mondjesmaat in het volle potentieel te benutten. Om organisaties te helpen ontdekken hoever ze op het vlak van data-integratie staan en waar ze naartoe willen, werd de Data Ambition Matrix ontwikkeld.
Onderzoek Manhattan Associates: op naar het volgende normaal
Na een aantal bewogen jaren is het voor retailers duidelijk dat er aanpassingen nodig zijn om te kunnen voldoen aan veranderde, en nog steeds evoluerende, behoeften en verwachtingen van consumenten. Bijvoorbeeld de vervagende grens tussen online en offline shoppen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic
De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.
SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering
De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.
De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.
Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023
Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.
Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS
Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.
Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.
Hardis Group neemt Magnus Black over
Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).
VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen
De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.
ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over
ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.
Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor
Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.
Descartes neemt BoxTop Technologies over
Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.
Manhattan introduceert GenAI in supply chain commerce
Manhattan Associates presenteert twee nieuwe oplossingen: Manhattan Active Maven en Manhattan Assist. Manhattan Active Maven is een gespecialiseerde ‘generative artificial intelligence’ (GenAI)-oplossing voor klantenservice, terwijl Manhattan Assist geavanceerde GenAI-mogelijkheden aan alle bestaande Manhattan Active-oplossingen moet toevoegen. Met de technologie wil Manhattan Associates interacties met consumenten transformeren en de manier waarop klanten de oplossingen van Manhattan gebruiken, verbeteren.