3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Vandaag al pariteit in verschillende grootsteden
In vergelijking met de steile opmars van de elektrische personenwagen hinkt de elektrische truck vooralsnog achterop. Hoewel Boston Consulting Group verwacht dat tegen 2030 ruim de helft van de in Europa verkochte vrachtwagens elektrisch zal zijn, nemen veel bedrijven een afwachtende houding aan.
Flitst quick commerce ook onze steden binnen?
Flitsleveringen blijken in ons land voorlopig nog geen onverdeeld succes. Dat illustreert het recente stopzetten van de Belgische tak van Gorillas. Toch geloven veel retailers, e-commercespelers en producenten sterk in de toekomst van instant thuisbezorgingen.
Transport Control Towers - Transportation management: the next level
Transportation is at the centre of major supply chain crises, caused by factors such as a lack of truck drivers, lack of container capacity, port and border closures. The results are significant cost increases, loss of sales, and reduced customer satisfaction.
Hoe kun je ervoor zorgen, dat de workflow goed functioneerd binnen het bedrijf
Een toenemende vraag naar producten van jouw organisatie kan een reden zijn om te kiezen voor groei. Breid uit naar een groter bedrijfspand, neem meer personeel aan of besteed een deel van de value chain uit aan een externe partij, om deze te kunnen versnellen.
Containerrederij, blijf bij uw leest
De afgelopen jaren rezen de tarieven om containers te verschepen de pan uit. Hoewel er de laatste maanden een voorzichtige daling is waar te nemen, wordt het nooit meer zoals vroeger, voorspelt Albert Pegg, voorzitter van Pics Belgium, managing director bij Atlas Breakbulk Alliance en CEO en managing partner bij Enerjetixx.
Klaar voor toekomstige groei in e-commerce
Eind september 2022 werd de nieuwe hub van DPD in Vilvoorde officieel geopend. In zijn nieuwe hub kan de pakketvervoerder tot 20.000 pakketten per uur behandelen. De hub biedt ruimte aan onder meer een nieuw depot voor de belevering van pakketten in de Brusselse regio, het hoofdkantoor van DPD Belux en het depot van DPD fresh.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux
Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.
Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België
Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.
Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’
Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).
Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in
Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.
Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld
Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.
Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in
Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.
Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer
NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.
Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus
Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.
Compass Customs wordt Gaston Schul Customs
Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.
Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.