3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Partnerinformatie: Inboedel opruimen door een ontruimingsbedrijf; hoe werkt de logistiek hierachter?

De logistiek van inboedel opruimen door een ontruimingsbedrijf is een complex proces dat veel stappen omvat. Er zijn verschillende redenen waarom je je inboedel graag zou willen laten opruimen door een ontruimingsbedrijf. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een dierbare verhuisd naar een zorgcentrum, of dat er een dierbare is overleden.

BWZ

BWZ, het maatwerkbedrijf uit Zottegem, zit terug op de logistieke rails. Deze onderneming differentieert zich van de gekende maatwerkbedrijven door zich onder andere te specialiseren in stukproductie en kleine series. Bovendien bieden ze ook third-party logistics aan waarbij ze de pure logistieke activiteiten doen voor hun bestaande klanten, zijnde goederen opslaan, picken en terug verzenden.

Greenfield lay-out studie

Onze klant, een groeiende producent & distributeur van (werk)schoenen, benaderde Brixadvice met de vraag om een greenfield lay-out studie uit te voeren voor een nieuw logistiek magazijn. Dit was noodzakelijk vanwege de toenemende vraag naar hun producten en de beperkingen van hun huidige logistieke operaties.

Verbeteren van logistieke processen

Een toonaangevend klinisch farmaceutisch bedrijf kampte met capaciteitsproblemen in zowel hun interne als externe magazijnen. Brixadvice werd ingeschakeld om te zoeken naar oplossingen en een nieuwe logistieke strategie te ontwikkelen om verdere problemen in de toekomst te vermijden.

Hoe gaan bedrijven om met de verstoringen in hun keten?

De wereldwijde disrupties van de voorbije jaren troffen ketens in de meest uiteenlopende sectoren. Intussen lijkt het erop dat we moeten leren leven met disrupties op gezette tijdstippen. Consultancybureau Moore ging na in welke mate bedrijven al initiatieven hebben genomen om hun supply chains schokbestendiger te maken.

Klaar voor toekomstige groei in e-commerce

Eind september 2022 werd de nieuwe hub van DPD in Vilvoorde officieel geopend. In zijn nieuwe hub kan de pakketvervoerder tot 20.000 pakketten per uur behandelen. De hub biedt ruimte aan onder meer een nieuw depot voor de belevering van pakketten in de Brusselse regio, het hoofdkantoor van DPD Belux en het depot van DPD fresh.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Bpost en DHL bundelen krachten voor e-commerce bezorging

DHL Parcel en Bpost gaan niet-exclusief samenwerken onder de naam ‘Dé Benelux bezorgers’. Door samen te werken op het vlak van aanlevering, sortering, uitreiking en retour willen ze het grensoverschrijdend online shoppen makkelijker en sneller maken voor zowel de consument als de webshop.

Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed

Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.

UPS versnelt handel tussen Europa en Hong Kong met nieuwe spoordienst

UPS heeft een nieuwe FCL-dienst (full container load) gelanceerd tussen Europa en Hong Kong om bedrijven die tussen die twee regio’s handelen, beter met elkaar te verbinden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van UPS’ bestaande spoordienst tussen Europa en China.

Transport op Duitsland wordt onbetaalbaar

Duitsland heeft besloten de tol voor vrachtwagens vanaf 1 januari 2019 met 20 tot zelfs 60% te verhogen. Volgens TLN (Transport en Logistiek Nederland) wordt vervoer op Duitsland daardoor onbetaalbaar.

Manhattan Associates komt met updates voor TMS-oplossing

Manhattans cloudgebaseerde TMS 2018 bevat diverse verbeteringen. Zo is Manhattan een samenwerking aangegaan met FreightRover, een digitale vrachtmarktplaats, om vervoerders de mogelijkheid te bieden de juiste capaciteiten te vinden voor hun specifieke behoeften.

Manhattan Associates en Transporeon in Gartners Magic Quadrant voor TMS

Manhattan Associates is door Gartner benoemd tot visionair in het Magic Quadrant voor transport management systemen (TMS). Een eervolle vermelding is opnieuw weggelegd voor Transporeon. Het Magic Quadrant van Gartner vergelijkt leveranciers op basis van de volledigheid van hun visie en hun uitvoerend vermogen.

Beschikbare transportcapaciteit weer aan het dalen

De vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting, die de dynamiek van het Europees transport en goederenvervoer beoordeelt, onthult dat de beschikbare capaciteit sinds maart opnieuw aan het zakken is.

Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur.

C.H. Robinson lanceert Trans-Euraziatische spoorvrachtdienst

De nieuwe vrachtlijn van C.H. Robinson verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa en vormt zo een aanvulling op de lucht- en zeevrachtdiensten van het 3PL-bedrijf om Europa en Azië te verbinden. Elke vrachttrein heeft zo’n 18 tot 20 dagen nodig voor de reis tussen de terminals in Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China, naar de steden Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon en Parijs in Europa en Barking in het Verenigd Koninkrijk.

Logistieke sector moet alert blijven voor innovaties zoals truck platooning

ABN AMRO heeft na onderzoek in kaart gebracht hoe ondernemers de impact en kansen inschatten van zes innovaties in de logistieke sector: blockchain, truck platooning, business intelligence, digitale platforms, verduurzaming en robotisering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.