3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
6 Tips voor een logistiek verkoopplan met wereldwijde impact
De wereld is kleiner dan ooit tevoren, dankzij het wereldwijde contact die we op tal van manieren kunnen hebben. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten over de hele wereld te verkopen. Globalisering en technologische vooruitgang bieden dan ook mogelijkheden voor een potent verkoopplan dat wereldwijd bereik kan garanderen, zelfs voor de kleine ondernemer.
Het belang van achterlichten voor de veiligheid van bestuurders en passagiers op de weg
Achterlichten spelen een cruciale rol in de veiligheid van auto's door de zichtbaarheid, communicatie en het algemene bewustzijn op de weg te verbeteren. Ze zijn ontworpen om andere bestuurders en voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid, acties en bedoelingen van je voertuig, vooral bij weinig licht of slecht weer.
Het uitdagende parcours van het wegvervoer
De laatste jaren moet het wegtransport zich een weg banen tussen een reeks ingrijpende macro-economische gebeurtenissen. Dan denken we vooral aan de oorlog in Oekraïne, de sterk stijgende brandstofprijzen en de steeds luider klinkende vraag naar groene logistiek.
De Uber van de cargoscheepvaart
Cargoscheepvaart gaat nog altijd gepaard met veel mailverkeer en communicatie via berichtenapps, telefoon en zelfs fax. Shipnext digitaliseerde en optimaliseerde die stromen met een platformgerichte benadering, waarbij het met behulp van artificiële intelligentie de lading aan een schip koppelt.
Potentiële meerwaarde voor dienstverlener én klant
Inkoop van logistieke diensten wordt steeds vaker als een eenvoudige standaardactiviteit gezien. Verladers bereiden zich doorgaans goed voor en maken gebruik van makkelijk en vrij toegankelijke marktinformatie. Daarnaast gebruiken sommige inkopers geavanceerde technieken om tot de meest gunstige deal te komen.
Masterdata zijn onmisbaar voor transport van minder lucht
Voor logistiek dienstverleners gaan e-commerce en zo laag mogelijke transportkosten hand in hand. Ook toen Van Moer Logistics drie jaar geleden zijn eerste stappen in e-commerce zette, drong die uitdaging zich op. Maar al snel kwam Optioryx op hun pad, dat met 3D-software de optimale verpakking voor iedere set van producten berekent.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein
AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.
Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo
Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.
Onderzoek brengt de uitdagingen van Europese verladers en vervoerders aan het licht
Aangezien de Europese markt voor wegtransport nog steeds erg versnipperd is, worden supply chain professionals geconfronteerd met een complexe sector. Maar liefst 50% van de verladers werkt met meer dan 30 vervoerders tegelijkertijd, wat een goede kennis van de markt vergt om dit efficiënt te organiseren.
Performance Portal van Trimble is vernieuwd
Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.
Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox
Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).
Nieuws van TomTom
Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.
Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie
Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.
Cotap neemt logistiek in eigen handen met MendriX
De Nederlandse leverancier van vloeren Cotap staat voortaan zelf in voor de regie van zijn logistieke processen. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op TMS van MendriX. Cotap is een van de grootste leveranciers van vloeren in Nederland. Het bedrijf levert met 125 medewerkers vloeren aan ruim 1000 klanten (woonspeciaalzaken, parketspeciaalzaken en grootschalige ketens) in Nederland, België en Luxemburg.
Online supermarkt Picnic legt zonnepanelen op bezorgwagens
Het Nederlandse bedrijf Picnic legt zich al een viertal jaar toe op het gratis bezorgen van boodschappen wanneer het de klant het beste uitkomt. Daarbij zet het bedrijf elektrische bezorgwagens in. Om het bezorgen van boodschappen zo duurzaam mogelijk te maken, gaat het bedrijf onder de naam ‘Picnic Solar, de daken van zijn bezorgwagens nu van zonnepanelen voorzien.
2019 mooi jaar voor logistiek vastgoed
JLL maakt een voorlopige balans op van de transacties in industrieel en logistiek vastgoed. Na negen maanden bedraagt het globale opnamevolume in België voor semi-industriële en logistieke ruimten samen meer dan 1,2 miljoen vierkante meter, wat een stijging van 18% vertegenwoordigt in vergelijking met 2018.