3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
6 Tips voor een logistiek verkoopplan met wereldwijde impact
De wereld is kleiner dan ooit tevoren, dankzij het wereldwijde contact die we op tal van manieren kunnen hebben. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten over de hele wereld te verkopen. Globalisering en technologische vooruitgang bieden dan ook mogelijkheden voor een potent verkoopplan dat wereldwijd bereik kan garanderen, zelfs voor de kleine ondernemer.
Het belang van achterlichten voor de veiligheid van bestuurders en passagiers op de weg
Achterlichten spelen een cruciale rol in de veiligheid van auto's door de zichtbaarheid, communicatie en het algemene bewustzijn op de weg te verbeteren. Ze zijn ontworpen om andere bestuurders en voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid, acties en bedoelingen van je voertuig, vooral bij weinig licht of slecht weer.
Het uitdagende parcours van het wegvervoer
De laatste jaren moet het wegtransport zich een weg banen tussen een reeks ingrijpende macro-economische gebeurtenissen. Dan denken we vooral aan de oorlog in Oekraïne, de sterk stijgende brandstofprijzen en de steeds luider klinkende vraag naar groene logistiek.
De Uber van de cargoscheepvaart
Cargoscheepvaart gaat nog altijd gepaard met veel mailverkeer en communicatie via berichtenapps, telefoon en zelfs fax. Shipnext digitaliseerde en optimaliseerde die stromen met een platformgerichte benadering, waarbij het met behulp van artificiële intelligentie de lading aan een schip koppelt.
Potentiële meerwaarde voor dienstverlener én klant
Inkoop van logistieke diensten wordt steeds vaker als een eenvoudige standaardactiviteit gezien. Verladers bereiden zich doorgaans goed voor en maken gebruik van makkelijk en vrij toegankelijke marktinformatie. Daarnaast gebruiken sommige inkopers geavanceerde technieken om tot de meest gunstige deal te komen.
Masterdata zijn onmisbaar voor transport van minder lucht
Voor logistiek dienstverleners gaan e-commerce en zo laag mogelijke transportkosten hand in hand. Ook toen Van Moer Logistics drie jaar geleden zijn eerste stappen in e-commerce zette, drong die uitdaging zich op. Maar al snel kwam Optioryx op hun pad, dat met 3D-software de optimale verpakking voor iedere set van producten berekent.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
CO2-uitstoot binnenvaart lager dan gedacht
In Nederland heeft de Europese binnenvaartcoöperatie NPRC, bestaande uit 140 binnenvaartondernemers, samen met de Topsector Logistiek en 15 leden (uit verschillende scheepsklassen) een pilot uitgevoerd naar het inzichtelijk maken van uitstootgegevens van binnenvaartschepen.
Distrilog Group opent uitbreiding depot Olen
In 2013 streek Distrilog Group met een magazijn en bijhorende crossdocking hub in de Kempense regio neer. Recent opende de logistiek dienstverlener een uitbreiding van het depot met 9.000m². In januari 2021 startten de grondwerken voor de uitbreiding van het magazijn aan de Hagelberg 12 in Olen, nabij Geel.
Nederlandse start-up Dockr ook actief in België
De Nederlandse start-up Docker biedt bedrijven en ondernemers een oplossing om makkelijker, sneller en duurzamer in de binnensteden te kunnen leveren. Dat doen ze met flexibele contracten voor elektrische voertuigen met voldoende laadruimte volgens het all-in principe.
Contargo opent vestiging in Polen
Containeroperator Contargo breidt zijn netwerk in Polen uit met de oprichting van het dochterbedrijf Contargo Intermodal Poland Sp.z o.o. De nieuwe vestiging ging in november van start onder leiding van de directeuren Marcin Czachorowski en Jürgen Albersmann.
DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST
In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.
FedEx Express drijft capaciteit op voor aankomende piekperiode
FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp., vergroot de capaciteit van zijn Europese luchtnetwerk dankzij drie nieuwe vluchten en de uitbreiding van de capaciteit van vier bestaande vluchten. In totaal kan zo elke week bijna 210.000 kilogram extra worden verstuurd tussen specifieke bestemmingen in Europa.
Join Ahlers focused session on international trade, logistics and distribution
(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? Join our online event on 24 November. As businesses look beyond the pandemic and Brexit, there is a restart that brings opportunities, explores new markets, and innovates. International trade is important for our business development, looking for opportunities to grow and invest in emerging markets such as Russia.
ID Logistics neemt GVT Transport & Logistics over
ID Logistics, een internationale groep voor contractlogistiek, en GVT Transport & Logistics, de transport- en logistieke divisie van GVT Group of Logistics, hebben al een jarenlange samenwerking in de Benelux. Nu wordt de volgende stap in die samenwerking gezet door middel van de overname van 100% van GVT Transport & Logistics door de ID Logistics Group.
Descartes verbetert rittenplanning en mobiele oplossingen met AI- en machine learning
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, verbetert zijn rittenplanning en mobiele oplossingen met artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Die verbeteringen moeten gebruikers meer inzicht in de vlootprestaties bieden en zorgen voor optimalisering op het vlak van rittenplanning.
Shippeo en Simacan maken samen goederentransport voorspelbaar
Shippeo, leverancier van realtime transport visibility-oplossingen (RTTV), en Simacan, een Nederlandse aanbieder van slimme last mile-distributieoplossingen, kondigen een strategische samenwerking aan om de leveringsketen te integreren. Door hun cloudsoftware te combineren, willen beide bedrijven inzicht bieden in de prestaties van de gehele transportketen, zonder in te leveren op dataveiligheid of -volledigheid.