3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Focus op efficiëntie en visibiliteit in transport
Al jaren maakt Ontex gebruik van een transportplatform om opdrachten toe te wijzen en time slots te laten boeken. Naarmate de eisen aan het platform hoger werden, bleek de oplossing in kwestie moeilijk te kunnen volgen. Daarom stapte de producent van artikelen voor persoonlijke hygiëne over naar het transportplatform van Transporeon.
Innovatieve concepten voor stadsdistributie
Een van de gevolgen van onze steeds complexere supply chains is dat het transport binnen onze stadsmuren gestaag stijgt. Een grote uitdaging voor de toekomst is dan ook om stadsdistributie nog efficiënter te maken en tegelijk de leefbaarheid binnen onze steden te waarborgen.
Logistiekers nemen het stuur over
Een expediteur of logistieke dienstverlener moet verder durven kijken dan het operationele niveau bij het aanbieden van duurzame transportoplossingen. Zo luidt de visie van Ahlers. Naast het aanbrengen van verticale, tactische verbeteringen in één supply chain kan hij zelfs op strategisch niveau meespelen door in te zetten op data sharing en het horizontaal bundelen van goederenstromen om een bijkomende CO2-daling te realiseren.
Politieke keuzes in healthcare vragen logistiek denkwerk
De hervormingsplannen van de regering beloven een diepgaande financiële en organisatorische impact te hebben op het ziekenhuislandschap. Dat zo’n dertig procent van de ziekenhuizen sinds enige tijd niet rendabel is, maakt de ‘sense of urgency’ nog groter.
Is e-green haalbare kaart?
Tot vandaag stellen e-shoppers prijs en gebruikersgemak nog steeds ver boven duurzaamheid. Toch kunnen we ons de vraag stellen hoelang onze wegenstructuur de weinig duurzame voorkeuren van de klant nog kan slikken. Zeker services zoals thuisleveringen en ‘same day deliveries’ zorgen ervoor dat op één dag soms verschillende bestelbusjes dezelfde straat aandoen.
Transport regelen wordt kinderspel
New Valmar krijgt het beheer van de verzendingen van babyartikelen van het merk Nûby beter onder controle met de software van Transsmart die naadloos de brug slaat tussen het ERP-systeem en de systemen van de vervoerders. De software beheert alle gegevens rond transport.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Lineas verhoogt capaciteit voor continuïteit van goederenvervoer bij laag waterpeil Rijn
Nu het waterpeil van de Rijn het laagst in vijf jaar tijd staat, heeft private spoorvrachtoperator Lineas een oplossing uitgewerkt om te voorkomen dat er een herhaling komt van de situatie in 2018. Toen legden de lage waterstanden van de Rijn de binnenscheepvaart meerdere weken lam.
Dirk Van den Bosch nieuwe CEO DP World Antwerp
Met ingang van 1 juli 2020 wordt Dirk Van den Bosch de nieuwe CEO van DP World Antwerp Gateway, Empty Depot Services en de andere operationele vestigingen in België. Daarmee volgt hij Rob Harrison op, die aangesteld werd als nieuwe vice president van DP World Inland and Logistics voor de Europese en Russische regio.
Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet
Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.
België heeft potentieel voor megadistributiecentra
In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.
JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint
Kledingketen JBC komt terug op zijn beslissing om retourpakjes door particulieren te laten vervoeren via de mobiele applicatie van Hytchers. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert tevreden. De beroepsorganisatie van ondernemingen in transport en logistiek spande in januari tegen zowel JBC als Hytchers een rechtszaak in kortgeding aan omdat het systeem oneerlijke concurrentie met de transportsector zou betekenen.
Datadeelplatform Nallian neemt consultant 4Advice over
Nallian, het datadeelplatform voor logistieke hubs en luchtvracht, kondigt de overname aan van 4Advice, een advieskantoor op het vlak van tijd- en temperatuurgevoelige farmalogistiek. Het Mechelse 4Advice is wereldwijd actief en helpt farmaceutische bedrijven, transportbedrijven en logistieke hubs zoals cargoluchthavens om de processen in de keten te verbeteren, valideren en/of certificeren.
Logimarket: de nieuwe digitale marktplaats voor delen van capaciteit
Het digitale platform ‘Logimarket’ is sinds deze week online. Het werd gelanceerd door VIL en Logistics in Wallonia en moet logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen. De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud.
Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar
Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.
Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen
Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.
H.Essers spoort temperatuurgecontroleerde embargogoederen via Rusland naar China
Als reactie op de inlijving van de Krim door Rusland, voerde de EU in 2014 een aantal beperkende maatregelen tegen Rusland in. Daarop reageerde Rusland op zijn beurt met een aantal embargo’s, onder andere voor de export van voedingsproducten naar en via Rusland.