3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Focus op efficiëntie en visibiliteit in transport
Al jaren maakt Ontex gebruik van een transportplatform om opdrachten toe te wijzen en time slots te laten boeken. Naarmate de eisen aan het platform hoger werden, bleek de oplossing in kwestie moeilijk te kunnen volgen. Daarom stapte de producent van artikelen voor persoonlijke hygiëne over naar het transportplatform van Transporeon.
Innovatieve concepten voor stadsdistributie
Een van de gevolgen van onze steeds complexere supply chains is dat het transport binnen onze stadsmuren gestaag stijgt. Een grote uitdaging voor de toekomst is dan ook om stadsdistributie nog efficiënter te maken en tegelijk de leefbaarheid binnen onze steden te waarborgen.
Logistiekers nemen het stuur over
Een expediteur of logistieke dienstverlener moet verder durven kijken dan het operationele niveau bij het aanbieden van duurzame transportoplossingen. Zo luidt de visie van Ahlers. Naast het aanbrengen van verticale, tactische verbeteringen in één supply chain kan hij zelfs op strategisch niveau meespelen door in te zetten op data sharing en het horizontaal bundelen van goederenstromen om een bijkomende CO2-daling te realiseren.
Politieke keuzes in healthcare vragen logistiek denkwerk
De hervormingsplannen van de regering beloven een diepgaande financiële en organisatorische impact te hebben op het ziekenhuislandschap. Dat zo’n dertig procent van de ziekenhuizen sinds enige tijd niet rendabel is, maakt de ‘sense of urgency’ nog groter.
Is e-green haalbare kaart?
Tot vandaag stellen e-shoppers prijs en gebruikersgemak nog steeds ver boven duurzaamheid. Toch kunnen we ons de vraag stellen hoelang onze wegenstructuur de weinig duurzame voorkeuren van de klant nog kan slikken. Zeker services zoals thuisleveringen en ‘same day deliveries’ zorgen ervoor dat op één dag soms verschillende bestelbusjes dezelfde straat aandoen.
Transport regelen wordt kinderspel
New Valmar krijgt het beheer van de verzendingen van babyartikelen van het merk Nûby beter onder controle met de software van Transsmart die naadloos de brug slaat tussen het ERP-systeem en de systemen van de vervoerders. De software beheert alle gegevens rond transport.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Montea zet voet op Duitse bodem
Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.
DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek
Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.
BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen
BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.
Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa
E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.
Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject
Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².
Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.
Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux
Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.
H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel
Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.
Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo
Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.
De uberisering van het Europese wegvervoer
“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.