3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Samenwerking in de haven
Uit een enquête van de Universiteit Antwerpen en VIL blijkt dat alle partijen die actief zijn in de havens zich zeer goed bewust zijn van de snelle evoluties in hun sector. Ze verwachten dan ook dat die havens mee evolueren. Maar wie daarbij de leidende rol op zich moet nemen, is minder duidelijk.
Bedrijfsbrede oplossing
Een van de oudste Belgische softwarebedrijven heeft een volledig geïntegreerde oplossing voor alle bedrijven die zich met logistiek bezighouden. Die jarenlange ervaring brengt vertrouwen met zich mee, maar tegelijk zorgt Organi ervoor dat het ook de nieuwste technologische vernieuwingen kan aanbieden: mobile en weboplossingen en cloud.
Controleer je transportbudget
Als verlader is het niet altijd makkelijk inzicht te verwerven in het kluwen van gegevens en prijzen die transporteurs hanteren. Om dat kluwen te ontwarren, werd PhiRater in het leven geroepen. De tool moet verladers helpen autonoom keuzes te maken op het vlak van transporteurs, modi en andere parameters.
Warehousemanagement met spreadsheets?
Het aantal Excel-gebruikers wereldwijd wordt geschat op 400 miljoen. Zo lang dit voor privégebruik is of voor een persoonlijk overzicht van kleine bedrijfsgegevens, is daar niets mis mee. Excel is immers een uitstekende tool voor het opmaken van eenvoudige plannen en scenario's.
Transport in eigen regie
Zeker grotere verladers kiezen er soms voor om zelf de touwtjes van hun transportstromen in handen te houden. Met zijn Logistics Management System L2 wil Informore hen toelaten om dat meteen ook op een efficiëntie manier te doen. Op welke vlakken deze oplossing precies zijn meerwaarde biedt, horen we van Maurits Jongens, manager operations bij Informore.
Transport in betere banen
Met liefst 38 jaar ervaring kan PTV Group bogen op een zeer ruime expertise. Intussen heeft de organisatie zich helemaal genesteld in de markt van mobiliteit en transport. Ludo Hendrix, directeur van de PTV België, vertelt wat we in het bijzonder van de logistieke oplossingen kunnen verwachten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor
StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.
Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot
TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.
Dockx Select verhuist naar Willebroek
Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.
Belgische spoorvrachtsector pleit voor snelle verschuiving naar het spoor
In een reactie op de Green Deal en het Belgisch Klimaatplan stelt de Belgische spoorvrachtsector dat een verschuiving van vrachtvervoer naar het spoor hoogdringend is. Volgens het Belgisch Rail Freight Forum is die snelle verschuiving nodig voor zowel het klimaat, het milieu, de files en de economie.
De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele
Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).
Autonome robot zorgt voor last-mile delivery bij Nokia
Volgens een rapport dat McKinsey in 2016 publiceerde, zouden tegen 2030 in 80% van de gevallen drones en autonome robots met pakketlockers worden ingezet voor de levering van pakketten. Dat die toekomst voor last-mile delivery erg nabij is, heeft Nokia tijdens de 5G Days op zijn campus in Parijs-Saclay gedemonstreerd.
BD myShopi neemt activiteiten CityDepot over
Bpost group & BD myShopi hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de CityDepot activiteiten vanaf 1 januari 2020. CityDepot, sinds 2015 een filiaal van Bpost, bundelt leveringen aan bedrijven en handelaars voor transporteurs en logistieke bedrijven.
Gobo Transport & Logistics neemt Wijsen Logistics over
Gobo Transport & Logistics uit Lanaken neemt zijn Nederlandse collega Wijsen Logistics uit Maastricht over. Gobo is gespecialiseerd op Frankrijk, Wijsen is Zwitserland-specialist. Vanwege de geografische spreiding, kunnen beide landen en bedrijven elkaar naar eigen zeggen perfect aanvullen.
Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei
Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.
Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over
Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.