3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Samenwerking in de haven
Uit een enquête van de Universiteit Antwerpen en VIL blijkt dat alle partijen die actief zijn in de havens zich zeer goed bewust zijn van de snelle evoluties in hun sector. Ze verwachten dan ook dat die havens mee evolueren. Maar wie daarbij de leidende rol op zich moet nemen, is minder duidelijk.
Bedrijfsbrede oplossing
Een van de oudste Belgische softwarebedrijven heeft een volledig geïntegreerde oplossing voor alle bedrijven die zich met logistiek bezighouden. Die jarenlange ervaring brengt vertrouwen met zich mee, maar tegelijk zorgt Organi ervoor dat het ook de nieuwste technologische vernieuwingen kan aanbieden: mobile en weboplossingen en cloud.
Controleer je transportbudget
Als verlader is het niet altijd makkelijk inzicht te verwerven in het kluwen van gegevens en prijzen die transporteurs hanteren. Om dat kluwen te ontwarren, werd PhiRater in het leven geroepen. De tool moet verladers helpen autonoom keuzes te maken op het vlak van transporteurs, modi en andere parameters.
Warehousemanagement met spreadsheets?
Het aantal Excel-gebruikers wereldwijd wordt geschat op 400 miljoen. Zo lang dit voor privégebruik is of voor een persoonlijk overzicht van kleine bedrijfsgegevens, is daar niets mis mee. Excel is immers een uitstekende tool voor het opmaken van eenvoudige plannen en scenario's.
Transport in eigen regie
Zeker grotere verladers kiezen er soms voor om zelf de touwtjes van hun transportstromen in handen te houden. Met zijn Logistics Management System L2 wil Informore hen toelaten om dat meteen ook op een efficiëntie manier te doen. Op welke vlakken deze oplossing precies zijn meerwaarde biedt, horen we van Maurits Jongens, manager operations bij Informore.
Transport in betere banen
Met liefst 38 jaar ervaring kan PTV Group bogen op een zeer ruime expertise. Intussen heeft de organisatie zich helemaal genesteld in de markt van mobiliteit en transport. Ludo Hendrix, directeur van de PTV België, vertelt wat we in het bijzonder van de logistieke oplossingen kunnen verwachten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen
De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.
Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen
Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.
Four ways to optimize the shipping process
(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.
Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux
Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.
Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel
Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.
Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy
(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?
Secured transportation & international forwarding
(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.
Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven
(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.
BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad
BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.
Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen
Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.