3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Duurzaamheid in de zorgsector
Hospital Logistics ontstond meer dan twintig jaar geleden in de schoot van het Universitair Ziekenhuis Leuven om het beheer van diens goederenlogistiek op zich te nemen. Ondertussen is de onderneming actief in België en Nederland en zorgt ze er via een uitgekiende en efficiënte supply chain voor dat de zorgsector de toelevering van zijn materialen volledig onder controle heeft en kan bijsturen.
Flexibele automatisering voor logistieke dienstverlener
Hoewel automatisering binnen het magazijn belangrijke voordelen kan opleveren, is dat voor logistieke dienstverleners geen evidentie. Vooral hun kortlopende contracten zorgen ervoor dat zij zich niet willen of kunnen binden aan het keurslijf van een sterk geautomatiseerd systeem.
Uitbesteding beste optie voor realisatie van Loavies’ groeiambities
De snelle omzetgroei stelde e-tailer Loavies in het voorjaar van 2017 voor een belangrijke vraag: moet de logistiek worden uitbesteed of is zelf doen de beste optie? Adviesbureau Groenewout heeft de online fashion store geholpen bij het vinden van het antwoord.
Tewerkstelling in Transport & Logistiek stagneert
Volgens de recentste Manpower Barometer zou de tewerkstelling in de transportsector in het 1ste kwartaal van 2018 geen grote schommelingen vertonen. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector is 6% van plan de eerste drie maanden van het nieuwe jaar medewerkers aan te werven.
Iedereen pakjesbezorger
Hoe vaak rijdt u alleen rond in de wagen, met een zo goed als lege kofferbak? Best vaak, durven we te wedden. Zou het niet efficiënter zijn mochten we tijdens onze eenzame ritten pakketjes voor de buren meenemen? Goed tegen de congestie en voor onze portemonnee.
Cargopooling zit in de lift
Tijdens het seminar Cargopooling konden een resem Belgische samenwerkingsplatformen voor het bundelen van transporten zich presenteren. Niet alleen het grote aantal, maar vaak ook de ambitieuze doelstellingen vormen een indrukwekkend bewijs van de wil tot samenwerking die in de sector heerst.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor
StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.
Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot
TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.
Dockx Select verhuist naar Willebroek
Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.
Belgische spoorvrachtsector pleit voor snelle verschuiving naar het spoor
In een reactie op de Green Deal en het Belgisch Klimaatplan stelt de Belgische spoorvrachtsector dat een verschuiving van vrachtvervoer naar het spoor hoogdringend is. Volgens het Belgisch Rail Freight Forum is die snelle verschuiving nodig voor zowel het klimaat, het milieu, de files en de economie.
De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele
Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).
Autonome robot zorgt voor last-mile delivery bij Nokia
Volgens een rapport dat McKinsey in 2016 publiceerde, zouden tegen 2030 in 80% van de gevallen drones en autonome robots met pakketlockers worden ingezet voor de levering van pakketten. Dat die toekomst voor last-mile delivery erg nabij is, heeft Nokia tijdens de 5G Days op zijn campus in Parijs-Saclay gedemonstreerd.
BD myShopi neemt activiteiten CityDepot over
Bpost group & BD myShopi hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de CityDepot activiteiten vanaf 1 januari 2020. CityDepot, sinds 2015 een filiaal van Bpost, bundelt leveringen aan bedrijven en handelaars voor transporteurs en logistieke bedrijven.
Gobo Transport & Logistics neemt Wijsen Logistics over
Gobo Transport & Logistics uit Lanaken neemt zijn Nederlandse collega Wijsen Logistics uit Maastricht over. Gobo is gespecialiseerd op Frankrijk, Wijsen is Zwitserland-specialist. Vanwege de geografische spreiding, kunnen beide landen en bedrijven elkaar naar eigen zeggen perfect aanvullen.
Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei
Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.
Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over
Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.