3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Is er ruimte voor autonome voertuigen binnen stadslogistiek?
Nu autonoom rijdende voertuigen in de startblokken staan, rijst ook de vraag of ze inzetbaar zijn voor een efficiëntere pakjesbelevering in de stad. Hoewel een grootschalige inzet van zulke voertuigen nog niet voor meteen is, zijn er wel degelijk mogelijkheden voor de toekomst.
Puzzelen in de Antwerpse haven
Negen alternatieven liggen er op tafel die mogelijks voldoen om de haven van Antwerpen van 7 miljoen TEU extra containercapaciteit te voorzien. Daaruit moet de Vlaamse regering binnenkort een keuze maken. Het zal hoe dan ook een keuze worden waarmee minstens één partij niet akkoord kan gaan.
Samen sterk in de koudeketen
Dat horizontale samenwerking in de keten grote voordelen kan opleveren, is allang geen geheim meer. Toch komen initiatieven in die richting maar met mondjesmaat van de grond. Heel vaak vormen praktische overwegingen en een gebrek aan vertrouwen een struikelblok.
Logistieke gevolgen van een softe, harde of no-deal brexit
De recente berichten over de brexit geven ons de indruk dat het na 29 maart 2019 allemaal wel los zal lopen. Maar er is nog een hele weg te gaan en de uitkomst blijft onzeker. Je voorbereiden op de verschillende brexit-scenario’s blijft aan de orde.
Amerikaanse bedrijven houden van Belgische logistiek
Amerikaanse bedrijven beschouwen België bovenal als een goed uitgeruste, efficiënte en productieve toegangspoort tot de Europese markt. De Amerikanen hebben een behoorlijk aandeel in het succes van de Belgische logistieke sector. Tegelijk is er ook ruimte voor verbetering.
Goed omgaan met retours wordt de kunst
Voor heel wat webwinkels zijn retours een doorn in het oog. Bovendien worden ze in een context van toenemend crossborder shoppen alleen maar complexer. Toch kunnen webwinkels maar beter met retours leren leven. Wel kunnen ze de pijn verzachten door een klantvriendelijk en kostenefficiënt retourproces op te zetten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen
De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.
Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen
Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.
Four ways to optimize the shipping process
(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.
Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux
Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.
Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel
Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.
Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy
(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?
Secured transportation & international forwarding
(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.
Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven
(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.
BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad
BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.
Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen
Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.