3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
PostNL
PostNL is het grootste postbedrijf in Nederland. Het bedrijf vindt het belangrijk om waar mogelijk te verduurzamen en gebruikt sinds 2017 elektrische bakfietsen voor het bezorgen en ophalen van zakelijke post en de bezorging van pakketten in de hoofdstad.
Een pakje hier, een pakje daar: speel het maar klaar
E-commerce veroorzaakt een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven omgaan met klanten en consumenten. Om aan de hoge verwachtingen te voldoen, transformeren bedrijven alle aspecten van hun business. Dat geldt vooral voor de processen van transport en logistiek, die de gevolgen van een stijgend aantal verzendingen, kleinere bestellingen en een groeiend aantal leveropties sterk voelen.
Te land, ter zee of in de lucht?
Wie producten naar het Verre Oosten wil transporteren, kampt vaak met een dilemma: luchtvracht is te duur, zeevracht gaat te traag. Maar nu de nieuwe zijderoute operationeel is, bestaat er een derde optie: vrachtvervoer over het spoor. Logistiek dienstverlener H.Essers transporteert sinds 2017 heel wat producten met de trein naar China, Japan, Vietnam, … Zo boort het een enorme consumentenmarkt aan.
Zero-emissie stadslogistiek? Dat moet 5 keer slimmer!
Transport van goederen over de weg is verantwoordelijk voor vijf procent van de CO2-uitstoot in Europa. Daarvan is ongeveer een derde gerelateerd aan stadslogistiek. Om de Parijse klimaatdoelen te bereiken, werken veel Europese steden aan de invoering van zero-emissie zones voor vrachtwagens en bestelauto’s in 2025.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Montea zet voet op Duitse bodem
Vastgoedonderneming Montea zet de eerste stappen op Duitse bodem met de aankoop van een terrein van 83.000m² in Mannheim. Het terrein is voor 8,5 jaar verhuurd aan de Duitse FDT Flachdach. Als die huurovereenkomst afloopt, wordt het greyfield terrein herontwikkeld tot een duurzame logistieke ruimte.
DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek
Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.
BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen
BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.
Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa
E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.
Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject
Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².
Descartes neemt last mile-dienstverlener GreenMile over
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft last mile-dienstverlener GreenMile overgenomen voor 30 miljoen dollar. GreenMile, met hoofdkantoor in Orlando, Florida, levert cloudgebaseerde mobiele oplossingen voor routeplanning in de levensmiddelensector, zoals mobiele applicaties waarmee chauffeurs hun productiviteit kunnen verbeteren.
Kasper Deforche wordt nieuwe CEO voor JLL Belux
Vanaf 1 november 2021 zal Kasper Deforche de functie van CEO voor België en Luxemburg invullen bij vastgoedbedrijf JLL. Kasper Deforche is voormalig CEO van Wereldhave Belgium, een Gereglementeerde Vastgoed-vennootschap (GVV) genoteerd op Euronext Brussel, en was er verantwoordelijk voor het uitschrijven en aansturen van de strategie in een snel veranderende winkelvastgoedmarkt en het recente crisisbeheer tijdens de COVID-19-pandemie.
H.Essers betrekt duurzame nieuwe hoofdzetel
Vorige maand nam H.Essers zijn nieuwe hoofdzetel in gebruik. Het nieuwe hoofdkantoor biedt plaats aan 135 medewerkers, maar kan zonder verbouwingen worden uitgebreid tot 185 medewerkers. Het gebouw bevindt zich op de bestaande site van de logistiek dienstverlener in Genk Noord.
Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo
Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.
De uberisering van het Europese wegvervoer
“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.