3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Third party logistics providers stappen over op automatisering
Jarenlang leek het voor third party logistics providers onhaalbaar om hun logistieke operaties – al dan niet gedeeltelijk – te automatiseren. Als gevolg van onder andere de alsmaar korter wordende contracten en de krappe marges stond een investering in automatisering gelijk aan zelfmoord.
Onvoorziene piekperiodes? Drie tips om voorbereid te zijn
Seizoenspieken staan ongetwijfeld altijd al op de agenda van detailhandel en distributiecentra voor levensmiddelen en dranken. Maar wat kunnen magazijnen doen om voorbereid te zijn op de meer onverwachte pieken?
FMS - Communiceer eenvoudig met alle logistieke stakeholders
De wereld verandert steeds sneller, zaken worden voortdurend complexer en de vraag naar realtime-informatie blijft groeien. Dat maakt van groeien in de expeditiewereld een echte uitdaging. Het is onze missie bij Navitrans u te helpen uw uitdagingen te overwinnen.
TMS - Orders ingeven in een handomdraai
Er is steeds meer concurrentie, de marges staan onder druk, en het aantal trouwe klanten daalt. Overleven in de transportsector is verre van eenvoudig. Onze missie bij Navitrans is u te helpen uw uitdagingen te overwinnen. Navitrans Transport is een transport management software (TMS), ontwikkeld op maat van de sector en speciaal ontworpen voor logistieke dienstverleners die klaar willen zijn voor de toekomst van morgen.
De positieve druk van duurzame prikkels
Veel e-commercebedrijven gaan ervan uit dat klanten hun bestelling zo snel mogelijk willen krijgen. Toch blijkt dat velen best bereid zijn om toegevingen te doen in ruil voor een korting. Met de groeiende aandacht voor duurzaamheid, kunnen we ons afvragen of de klant laten kiezen voor een ‘groen’ tijdsslot een vergelijkbaar effect heeft.
E-fulfilment: decentraal wordt steeds meer de norm
Eind vorig jaar werd de wereld van de e-commerce opgeschrikt door ronduit alarmerend nieuws van online modegigant Zalando. Te veel klanten zouden gebruikmaken van de gratis retourdienst van de populaire e-tailer. Daardoor boekte Zalando voor het eerst in drie jaar een operationeel verlies.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen
Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.
Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen
Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.
Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland
Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.
Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging
Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart
Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.
Heppner neemt Segers Internationaal Transport over
Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.
DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport
DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.
Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in
Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.
Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden
Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek
Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.
Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.