3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

Wat verladers en vervoerders van elkaar willen

Vaak worstelen verladers en transporteurs met vergelijkbare struikelblokken op hun weg naar operational excellence. Door meer inzicht te verwerven in elkaars wensen en frustraties zetten beide partijen alvast een stap in de goede richting.

Nieuwe transportmodellen creëren onzekerheid over aansprakelijkheid

Tegenwoordig wordt de transportsector overspoeld door technologische innovaties. Denken we maar aan de opkomst van de deel- en platformeconomie of aan de snelle ontwikkelingen op het vlak van automatische voertuigen. Evoluties die we moeten toejuichen, zo vindt ook professor Wouter Verheyen, onderzoeksprofessor aan de UAntwerpen.

De kracht van een efficiënt screeningprocess

Bedrijven willen steeds vaker weten waar hun producten precies vandaan komen. Handig is dat overheden en internationale organisaties lijsten bijhouden van mensen, ondernemingen en landen met embargo’s waar je maar beter niet mee in zee gaat.

De controletoren in uw supply chain

Zicht op correcte informatie, daar staat of valt alles mee. Dankzij een TMS (transport management system) heeft de verlader dat broodnodige zicht. Het laat hem toe slimmer ladingen te combineren, verzendingen te consolideren en administratie te automatiseren.

We vervoeren te veel lucht

Het gaat hard voor Conundra. De Vlaamse specialist in transportoptimalisering zette vooral het laatste anderhalf jaar opvallend sterke groeicijfers neer. “Sinds vorig jaar zijn we met zo’n tachtig procent gegroeid”, vertelt CEO Steven De Schrijver, die het bedrijf samen met managing director An De Wispelaere begin 2013 oprichtte.

Kan blockchain palletuitwisseling digitaliseren?

Het uitwisselen van pallets geldt als een van de meest logge processen in de supply chain. Het gaat gepaard met veel manuele handelingen en papierwerk, wat leidt tot inefficiëntie en hoge kosten. Standaardisatieorganisatie GS1 onderzocht samen met vijfendertig bedrijven of blockchain dat proces kan vereenvoudigen.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Eqeep optimaliseert last mile met WorkWave Route Manager

Het Nederlandse IT-bedrijf Eqeep, aanbieder van oplossingen voor field service management (FSM) en ERP, wil met het pakket Route Manager van de Zweedse IFS-dochter WorkWave inspelen op de problematiek van de ‘last mile’. Zo wil het leveranciers in staat stellen ook die laatste stap in het leverproces – het bezorgen van producten aan consumenten of bedrijven – te automatiseren en te optimaliseren.

Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op. De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter.

Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak

Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.

UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens

UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.

Prologis vastgoedportefeuille in België volledig verhuurd

Prologis, dienstverlener in logistiek en industrieel vastgoed, heeft nieuwe huurovereenkomsten voor in totaal 45.000m² in Willebroek en Bornem getekend. Daarmee is het logistiek vastgoedportfolio van Prologis in België volledig verhuurd. Van de 45.000m² is 17.000m² voor Toyota Material Handling, die in Willebroek de verkoop en verhuur van het gamma heftrucks concentreert.

Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep

Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.

Eyefreight komt in handen van Elemica

Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.

Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart

Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.

‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s

UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.