3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Wat verladers en vervoerders van elkaar willen
Vaak worstelen verladers en transporteurs met vergelijkbare struikelblokken op hun weg naar operational excellence. Door meer inzicht te verwerven in elkaars wensen en frustraties zetten beide partijen alvast een stap in de goede richting.
Nieuwe transportmodellen creëren onzekerheid over aansprakelijkheid
Tegenwoordig wordt de transportsector overspoeld door technologische innovaties. Denken we maar aan de opkomst van de deel- en platformeconomie of aan de snelle ontwikkelingen op het vlak van automatische voertuigen. Evoluties die we moeten toejuichen, zo vindt ook professor Wouter Verheyen, onderzoeksprofessor aan de UAntwerpen.
De kracht van een efficiënt screeningprocess
Bedrijven willen steeds vaker weten waar hun producten precies vandaan komen. Handig is dat overheden en internationale organisaties lijsten bijhouden van mensen, ondernemingen en landen met embargo’s waar je maar beter niet mee in zee gaat.
De controletoren in uw supply chain
Zicht op correcte informatie, daar staat of valt alles mee. Dankzij een TMS (transport management system) heeft de verlader dat broodnodige zicht. Het laat hem toe slimmer ladingen te combineren, verzendingen te consolideren en administratie te automatiseren.
We vervoeren te veel lucht
Het gaat hard voor Conundra. De Vlaamse specialist in transportoptimalisering zette vooral het laatste anderhalf jaar opvallend sterke groeicijfers neer. “Sinds vorig jaar zijn we met zo’n tachtig procent gegroeid”, vertelt CEO Steven De Schrijver, die het bedrijf samen met managing director An De Wispelaere begin 2013 oprichtte.
Kan blockchain palletuitwisseling digitaliseren?
Het uitwisselen van pallets geldt als een van de meest logge processen in de supply chain. Het gaat gepaard met veel manuele handelingen en papierwerk, wat leidt tot inefficiëntie en hoge kosten. Standaardisatieorganisatie GS1 onderzocht samen met vijfendertig bedrijven of blockchain dat proces kan vereenvoudigen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens
De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.
STEF Groep neemt activiteiten Nagel-Group in Italië, België en Nederland over
De STEF Groep, actief in geconditioneerde (-25°C tot +15°C) transport- en logistieke diensten, neemt de activiteiten over van Nagel-Group in Italië, België en Nederland. De Nagel-Group, met hoofdkantoor in het Duitse Versmold, is gespecialiseerd in food logistics en in heel Europa actief.
Dynalogic implementeert OptiFlow van Conundra
Logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van Bpost, is gefaseerd live gegaan met de ritoptimaliseringssoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis Dynalogic koos voor OptiFlow omdat zijn bestaande plansysteem niet meer aan de behoefte voldeed om klanten op maat te kunnen bedienen.
Katoen Natie koopt Antwerpse Boerentoren van KBC
Een jaar nadat KBC de prominente Boerentoren in Antwerpen in de etalage plaatste, is er een koper gevonden. Katoen Natie, o.l.v. CEO Fernand Huts, zal het gebouw ombouwen tot een heuse cultuurtoren met daarnaast plaats voor horeca, handelszaken, kantoorruimte en woningen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
P&O Ferrymasters zorgt voor rechtstreekse multimodale verbinding tussen Tsjechië en Groot-Brittannië
P&O Ferrymasters breidt zijn pan-Europese netwerk uit met een nieuwe treinverbinding tussen Lovosice in Tsjechië en Europoort-Rotterdam, met de mogelijkheid tot verdere connectie over zee naar Groot-Brittannië. Lovosice is een strategisch transportknooppunt nabij zowel Praag, Duitsland als Polen.
XPO Logistics schaalt capaciteit op om eindejaarsdrukte op te vangen
De logistieke sector gaat de komende weken een ongekende piekdrukte tegemoet. Logistiek dienstverlener XPO Logistics verwacht in de drukste week rond de feestdagen een volume van 3,7 miljoen pakketten te verwerken in Nederland. Dat is bijna 60% hoger dan in een gemiddelde week in 2020.
Stad Mechelen en VIL breiden proefproject voor duurzame stadslogistiek uit
Het Mechelse stadsbestuur koestert de ambitie tegen 2030 naar zero-emissie stadsbelevering te gaan. In het kader van het VIL-project R!sult is Stad Mechelen samen met VIL een tweede proefproject gestart met de ECOkoeriers Mechelen. Het project test het principe van een mobiele microhub waarbij de koeriers vanuit een hub met één volgeladen elektrische bestelwagen de stad inrijden.
Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie
Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.
Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen
Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.