3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
ID Logistics optimaliseert de inventarisatie met Full Pallet Inventory-oplossing van Zetes
ID Logistics, een Europees marktleider in contractlogistiek, zet een nieuwe stap in de digitalisering van zijn magazijnen met Full Pallet Inventory, een door Zetes ontwikkelde technologie. Dit systeem, onderdeel van ZetesMedea Logistics Execution, gebruikt vision-technologie om voorraden op pallets snel te inventariseren.
Swinkels Family Brewers
Dankzij drie eeuwen vakmanschap en een gezonde ondernemersgeest is Swinkels Family Brewers, een onafhankelijke familie van brouwers en mouters, gekomen waar het nu staat. De implementatie van een vernieuwde EDI-oplossing vindt Swinkels Family Brewers belangrijk omdat het bedrijf wil blijven ontwikkelen in slimmer en duurzamer ondernemen. Met deze EDI-update is Swinkels Family Brewers klaar voor de toekomst.
Streamliner whitepaper
The supply chain landscape has undergone a profound digital transformation in recent years, yet hidden costs persist in the process starting from the moment goods are ordered until they arrive at the warehouse, affecting the financial performance of organizations.
The missing link in modern supply chain management
Today, if you google for the biggest trends in supply chain, you’ll find‘horizontal collaboration’ to be one of them. But even though we have seen afew interesting pilot projects, they were never scalable.
Meer dan een lockdowngril
De coronacrisis gaf e-commerce wereldwijd een ongeziene boost. Zogenaamde ‘brick and mortar’ winkels hadden het moeilijk om hun activiteiten online te vertalen, terwijl klassieke e-commerce – business-to-consumer (B2C) – volop profiteerde en een recordverkoop liet optekenen. In de slipstream daarvan zagen we de boom van een niche binnen de e-commerce: die van consumer-to-consumer (C2C) e-commerce.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee
De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.
Eqeep optimaliseert last mile met WorkWave Route Manager
Het Nederlandse IT-bedrijf Eqeep, aanbieder van oplossingen voor field service management (FSM) en ERP, wil met het pakket Route Manager van de Zweedse IFS-dochter WorkWave inspelen op de problematiek van de ‘last mile’. Zo wil het leveranciers in staat stellen ook die laatste stap in het leverproces – het bezorgen van producten aan consumenten of bedrijven – te automatiseren en te optimaliseren.
Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce
In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op. De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter.
Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak
Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.
UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens
UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.
Prologis vastgoedportefeuille in België volledig verhuurd
Prologis, dienstverlener in logistiek en industrieel vastgoed, heeft nieuwe huurovereenkomsten voor in totaal 45.000m² in Willebroek en Bornem getekend. Daarmee is het logistiek vastgoedportfolio van Prologis in België volledig verhuurd. Van de 45.000m² is 17.000m² voor Toyota Material Handling, die in Willebroek de verkoop en verhuur van het gamma heftrucks concentreert.
Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep
Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.
Eyefreight komt in handen van Elemica
Elemica, het digitale supplynetwerk voor de productiesector, heeft de acquisitie aangekondigd van Eyefreight Transportation Management, aanbieder van multimodale SaaS TMS-oplossingen. Door deze combinatie ontstaat één internationaal logistiek en supply chain-netwerk.
Gosselin terminal is nieuwe consolidatiehub voor binnenvaart
Containers die via het Albertkanaal naar en uit de Antwerpse Haven gaan, worden sinds 1 februari 2020 geconsolideerd op de Gosselin Container Terminal in Deurne. Van daaruit worden ze minstens per twintig containers met een lichter naar een van de deep sea terminals gestuurd.
‘UPS Economy’ exportservice nu ook voor Belgische kmo’s
UPS breidt zijn UPS Economy exportservice in Europa uit. Na de lancering in juli 2019, is de service nu ook beschikbaar voor klanten in België, Italië, Polen en Spanje. Later volgen meerdere markten. UPS Economy moet kmo’s, met name in de B2C-hoek, een voordelige en flexibele mogelijkheid bieden om te verzenden naar klanten in landen buiten de Europese Unie (EU).