3rd Party logistics

Pakketautomaten: revolutie in stadslogistiek?
Last-mile delivery optimaliseren
Het gebruik van pakketautomaten zit meer dan ooit in de lift. Daar zijn ook goede redenen voor, van het grotere gebruikersgemak voor de klant tot de onmiskenbare efficiëntiewinst voor de pakketbezorger. Tegelijk met dat groeiende succes duiken aan de horizon echter ook al de eerste potentiële problemen op. Hoe vermijden we dat pakketautomaten door een ongecontroleerde wildgroei op termijn het slachtoffer worden van hun eigen succes?
Recente artikelen

Bij gebrek aan opslagruimte biedt geautomatiseerd magazijn de oplossing
Toen men bij Ter Beke in Veurne het machinepark wou uitbreiden, moest het etikettenmagazijn wijken. De teamleider verpakking van de Belgische verse voedingsgroep ging op zoek naar een oplossing om alle etiketten op een overzichtelijke en efficiënte manier op te slaan en een goede opvolging te hebben. Er werd geïnvesteerd in een geautomatiseerd torenmagazijn type Hänel Lean-Lift®. De specialisten van DDD Technics stonden in voor de engineering, montage, inbedrijfstelling en nazorg van de ‘Kasse’ bij Ter Beke.

CASE INTERSPORT
De logistieke dochteronderneming van sportartikelenwinkel INTERSPORT heeft onlangs een telescopische transportband geïnstalleerd in haar magazijn in Machecoul (Loire-Atlantique), geleverd door UVOTec. Deze apparatuur is ontworpen om het laden en lossen van grote, zware dozen te vergemakkelijken en is bedoeld om de werkomstandigheden voor de operatoren te verbeteren.

BI faciliteert CO2-rapportering
Rapporteren over duurzaamheid, ook de sector van de logistiek ontsnapt er niet aan. En al zeker de transportsector niet, waar het reduceren van de schadelijke CO2-uitstoot als een van de belangrijkste uitdagingen geldt. Binnen het BILOG-onderzoeksproject van VIL ontwikkelde TLCC daarom een CO2-calculator. Die moet de rapporteringsplicht in het kader van de Europese CSRD-richtlijn helpen nakomen.

Weg van geografische clustering
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

De weg naar zero-emissie bouwlogistiek
Nederlandse Gemeenten hebben te maken met een grote bouwopgave. Dat zorgt voor veel voertuigbewegingen voor een grote diversiteit aan bouwprojecten. In 2022 werd in Nederland meer dan 250 miljoen ton bouwmaterialen vervoerd. Daarmee is de bouw er de grootste vervoerende sector in tonnen. Op de snelwegen transporteert een op de vijf vrachtwagens bouwmaterialen. In steden is dat een op de vier, wat een grote impact op die steden heeft. Ook financieel gezien is de impact groot: de logistieke kosten in de Nederlandse bouwsector bedragen ruim zes miljard euro per jaar. Het aandeel van transport in de totale CO2-uitstoot van de bouwsector bedraagt maar liefst 35 procent. Hoe de bouwlogistiek beter kan worden geregeld, onderzocht de Topsector Logistiek.

Duurzame verslogistiek
Sinds de Benelux-divisie van HelloFresh zeven jaar geleden de shift naar elektrische leveringen inzette, heeft de bezorger van maaltijdboxen een heel traject afgelegd op zoek naar de meest aangewezen oplossing. Dankzij gepersonaliseerde elektrische bestelwagens en zogenaamde snellaadpleinen ontvangt 94 procent van de klanten nu al zijn goederen via emissievrij transport.
Recente video's
Recente nieuwsberichten

DSV rondt acquisitie van Schenker af
DSV A/S heeft de overname van Schenker van Deutsche Bahn voltooid. De transactie is de grootste in de geschiedenis van DSV en zorgt volgens het Deense transport- en logistiekbedrijf voor een aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk, de expertise en het concurrentievoordeel van alle drie de divisies. Met de overname, die wordt gewaardeerd op ongeveer 106,7 miljard DKK (ongeveer 14,3 miljard euro), verdubbelt DSV zijn omvang. De gecombineerde onderneming zal een omzet van ongeveer 310 miljard DKK (ongeveer 41,6 miljard euro) vertegenwoordigen en telt bijna 160.000 medewerkers in meer dan 90 landen.

Van Moer Logistics gaat logistieke oplossingen optimaliseren in Qatar
De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics is een strategisch partnership aangegaan met Q-Fab, een dochteronderneming van Al Mahhar Holding Qatar, gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van industriële apparatuur. De samenwerking heeft als doel de logistieke dienstverlening en het onderhoud van apparatuur in Qatar te verbeteren.

Wijzigingen in kilometerheffing vanaf 1 juli 2025
Vanaf dinsdag 1 juli zijn in België nieuwe tarieven van toepassing voor de kilometerheffing. Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zullen de tarieven worden aangepast aan de index. Voor Vlaanderen zal naast een indexering een aanpassing van de tarieven plaatsvinden overeenkomstig artikel 54 van het Programmadecreet van 20/12/2025. Wat Wallonië betreft, is er geen verandering van de tarieven voorzien.

Haven van Rotterdam neemt DCSA’s Track & Trace-standaard in gebruik
Digital Container Shipping Association (DCSA), een onafhankelijke non-profitorganisatie die standaardisatie en digitale innovatie in de containervaart stimuleert, heeft aangekondigd dat de haven van Rotterdam de eerste grote haven is die de Track & Trace (T&T)-standaard van DCSA opneemt in zijn havencommunicatiesysteem (Portbase). Die integratie moet ervoor zorgen dat het traceren en de zichtbaarheid van containers in een van de drukste havens ter wereld aanzienlijk worden verbeterd.

FedEx huurt logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol
Prologis heeft 20.000m² logistieke ruimte op Prologis Park Schiphol verhuurd aan FedEx.
De faciliteit, gelegen op 8km van de Nederlandse luchthaven, werd in 1999 gebouwd, maar is gemoderniseerd om te voldoen aan de huidige energie-efficiëntie standaarden. Het magazijn beschikt over volledig elektrische kantoorwerkzaamheden en is door Prologis geüpgraded om te beantwoorden aan de specifieke operationele behoeften van FedEx. Tot de verbeteringen behoren de installatie van energiezuinige ledverlichting, een gerenoveerde kantoorruimte en vernieuwde sanitaire voorzieningen en extra structurele aanpassingen om efficiënte werkprocessen te ondersteunen.

Jungheinrich neemt All Exeptional in de arm voor transport binnen België
Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft All Exeptional geselecteerd als nieuwe transportpartner voor het vervoer van zijn toestellen binnen België. De samenwerking werd op 1 april 2025 aangevat.

New Era kiest Katoen Natie voor omnichannel fulfilment in Europa
New Era, een internationaal lifestylemerk met diepe wortels in sport en cultuur, heeft officieel zijn Europese logistieke operatie gelanceerd in samenwerking met Katoen Natie Consumer Goods and Industry. De nieuwe activiteiten vinden plaats op het logistieke platform van Katoen Natie in Kallo, vlak bij de haven van Antwerpen, en vormen een aanvulling op New Era’s bestaande Europese supply chain. De nieuwe logistieke setup moet het merk positioneren voor een verbeterde service en snellere toegang tot belangrijke markten.

Descartes neemt 3GTMS over
Descartes Systems Group, actief in het samenbrengen van logistiek-intensieve bedrijven in handel, heeft 3GTMS (3G) overgenomen, een leverancier van oplossingen voor transportbeheer met hoofdkantoor in Columbus, Ohio.

Van Moer Logistics en WorldEx sluiten partnership voor Azië en Europa
De Belgische logistiek dienstverlener Van Moer Logistics gaat een strategisch partnership aan met de wereldwijde logistieke specialist WorldEx. De samenwerking markeert de eerste internationale onderneming van Van Moer, die zijn operationele sites in Antwerpen, Gent, Brussel en Grobbendonk rechtstreeks verbindt met de activa van WorldEx in China, Vietnam en Duitsland.

Vanmarcke bouwt ‘Highfrost’ diepvriesmagazijn
Het Belgische familiebedrijf Vanmarcke bedient sinds 1986 klanten uit de voedingsindustrie en retailsector met flexibele oplossingen voor koel-, diepvries- en droge opslag van levensmiddelen. Op zijn site in Gullegem – bij Kortrijk – gaat het bedrijf een volledig nieuw diepvriesmagazijn bouwen, goed voor een investering van ruim 50 miljoen euro.
Het nieuwe magazijn, dat de naam Highfrost meekrijgt, komt er op een terrein van 2,3 hectare. Het bestaat uit een hoogbouw (85m lengte, 80m breedte en 45m hoogte), een voorbouw (100m lengte en 30m breedte), kantoren en een parkeerterrein. Het nieuwe vriesmagazijn zal de opslagcapaciteit aanzienlijk uitbreiden en jobs creëren voor 30 à 40 extra medewerkers.