3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Met ALICE naar transport-wonderland zonder uitstoot
De komende decennia kondigen zich aan als cruciaal voor de strijd tegen de opwarming van de aarde. De Europese Unie wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Wie meer dan een steentje aan die groene missie bijdraagt, is ALICE. Niet het dappere meisje uit de fantasierijke kinderboeken, maar de Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe, die evenwel een vergelijkbare queeste in en vooral naar een wonderland voert: ladinglogistiek en bij uitbreiding een wereld zonder CO2-uitstoot.
Containertarieven vanuit China stijgen spectaculair
Als ‘fabriek van de wereld’ heeft China zich sneller dan de rest van de wereld van de coronacrisis weten te herstellen. De machine draait weer op volle toeren. Toch ondervindt iedereen die lading per container vanuit China invoert dat de prijzen fors gestegen zijn.
Pakjesdiensten kunnen leren van de luchtvaart
De pakjesindustrie heeft er een boerenjaar opzitten. De coronacrisis en de sluiting van de fysieke winkels duwde de consument nog meer richting e-commerce. Voor verdelers van pakketjes leidde die plotse explosie aan bestellingen vaak tot late, verkeerde en geblokkeerde leveringen.
Logistiek met zicht op de brexit
Eind vorig jaar kwam het op de valreep dan toch tot een brexitakkoord. Maar dat neemt niet weg dat sinds 1 januari 2021 meer regels zijn gekoppeld aan de handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Als logistiek dienstverlener met focus op het VK voelde ECS2XL Group de bui al lang hangen.
Agediss biedt leveringsafspraken met tijdsvensters aan
Om de organisatie van thuisleveringen van IKEA in Frankrijk automatiseren en optimaliseren, heeft Agediss ervoor gekozen om de oplossing voor rittenplanning van Descartes te implementeren. Retailklanten, die de transportdiensten van Agediss gebruiken, kunnen op hun eigen site hun eindklanten de optie aanbieden een tijdsvenster in te plannen voor de levering van hun bestelling.
Hoe krijg je logistieke stromen brexit proof?
Hoewel nog veel onzekerheden in de lucht hangen, is intussen wel zeker dat vanaf 2021 het tijdperk na de brexit start. In de haven van Zeebrugge worden alvast alle zeilen bijgezet om helemaal klaar te zijn tegen dit ‘point of no return’. Zo wordt met het RX/SeaPort-platform sterk ingezet op een doorgedreven digitalisering om de data-uitwisseling te stroomlijnen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom
H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.
Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart
Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.
Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network
Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.
Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux
De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.
H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt
De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.
Management buy-out bij Move Intermodal
Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.
Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal
Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.
Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit
Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.
Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group
Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.
E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen
De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.