3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Met ALICE naar transport-wonderland zonder uitstoot
De komende decennia kondigen zich aan als cruciaal voor de strijd tegen de opwarming van de aarde. De Europese Unie wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Wie meer dan een steentje aan die groene missie bijdraagt, is ALICE. Niet het dappere meisje uit de fantasierijke kinderboeken, maar de Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe, die evenwel een vergelijkbare queeste in en vooral naar een wonderland voert: ladinglogistiek en bij uitbreiding een wereld zonder CO2-uitstoot.
Containertarieven vanuit China stijgen spectaculair
Als ‘fabriek van de wereld’ heeft China zich sneller dan de rest van de wereld van de coronacrisis weten te herstellen. De machine draait weer op volle toeren. Toch ondervindt iedereen die lading per container vanuit China invoert dat de prijzen fors gestegen zijn.
Pakjesdiensten kunnen leren van de luchtvaart
De pakjesindustrie heeft er een boerenjaar opzitten. De coronacrisis en de sluiting van de fysieke winkels duwde de consument nog meer richting e-commerce. Voor verdelers van pakketjes leidde die plotse explosie aan bestellingen vaak tot late, verkeerde en geblokkeerde leveringen.
Logistiek met zicht op de brexit
Eind vorig jaar kwam het op de valreep dan toch tot een brexitakkoord. Maar dat neemt niet weg dat sinds 1 januari 2021 meer regels zijn gekoppeld aan de handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Als logistiek dienstverlener met focus op het VK voelde ECS2XL Group de bui al lang hangen.
Agediss biedt leveringsafspraken met tijdsvensters aan
Om de organisatie van thuisleveringen van IKEA in Frankrijk automatiseren en optimaliseren, heeft Agediss ervoor gekozen om de oplossing voor rittenplanning van Descartes te implementeren. Retailklanten, die de transportdiensten van Agediss gebruiken, kunnen op hun eigen site hun eindklanten de optie aanbieden een tijdsvenster in te plannen voor de levering van hun bestelling.
Hoe krijg je logistieke stromen brexit proof?
Hoewel nog veel onzekerheden in de lucht hangen, is intussen wel zeker dat vanaf 2021 het tijdperk na de brexit start. In de haven van Zeebrugge worden alvast alle zeilen bijgezet om helemaal klaar te zijn tegen dit ‘point of no return’. Zo wordt met het RX/SeaPort-platform sterk ingezet op een doorgedreven digitalisering om de data-uitwisseling te stroomlijnen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Lineas verhoogt capaciteit voor continuïteit van goederenvervoer bij laag waterpeil Rijn
Nu het waterpeil van de Rijn het laagst in vijf jaar tijd staat, heeft private spoorvrachtoperator Lineas een oplossing uitgewerkt om te voorkomen dat er een herhaling komt van de situatie in 2018. Toen legden de lage waterstanden van de Rijn de binnenscheepvaart meerdere weken lam.
Dirk Van den Bosch nieuwe CEO DP World Antwerp
Met ingang van 1 juli 2020 wordt Dirk Van den Bosch de nieuwe CEO van DP World Antwerp Gateway, Empty Depot Services en de andere operationele vestigingen in België. Daarmee volgt hij Rob Harrison op, die aangesteld werd als nieuwe vice president van DP World Inland and Logistics voor de Europese en Russische regio.
Paulig mikt op 145.000kg minder afval door overstap naar CO2-neutrale Chep-pallet
Het internationale familiebedrijf Paulig, actief in voeding en dranken, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Chep om zijn producten voortaan te vervoeren op de CO2-neutrale Chep-pallets. Paulig is in de Benelux vooral bekend van onder meer de merken Poco Loco, Santa Maria en Gold & Green.
België heeft potentieel voor megadistributiecentra
In de periode 2013-2020 zijn 41 megadistributiecentra in België gevestigd of aangekondigd, met in totaal 3,1 miljoen vierkante meter aan vloeroppervlak. Van een versnelling van de vestiging van deze XXL-DC’s (> 40.000m2) – zoals die in Nederland en Duitsland zichtbaar is – is in België evenwel (nog) geen sprake.
JBC stopt samenwerking met Hytchers nu TLV rechtszaak wint
Kledingketen JBC komt terug op zijn beslissing om retourpakjes door particulieren te laten vervoeren via de mobiele applicatie van Hytchers. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) reageert tevreden. De beroepsorganisatie van ondernemingen in transport en logistiek spande in januari tegen zowel JBC als Hytchers een rechtszaak in kortgeding aan omdat het systeem oneerlijke concurrentie met de transportsector zou betekenen.
Datadeelplatform Nallian neemt consultant 4Advice over
Nallian, het datadeelplatform voor logistieke hubs en luchtvracht, kondigt de overname aan van 4Advice, een advieskantoor op het vlak van tijd- en temperatuurgevoelige farmalogistiek. Het Mechelse 4Advice is wereldwijd actief en helpt farmaceutische bedrijven, transportbedrijven en logistieke hubs zoals cargoluchthavens om de processen in de keten te verbeteren, valideren en/of certificeren.
Logimarket: de nieuwe digitale marktplaats voor delen van capaciteit
Het digitale platform ‘Logimarket’ is sinds deze week online. Het werd gelanceerd door VIL en Logistics in Wallonia en moet logistieke bedrijven toelaat om capaciteit te delen. De coronacrisis heeft de logistieke sector grondig door elkaar geschud.
Shippeo en 4flow slaan de handen in mekaar
Shippeo, een toonaangevende Europese speler in supply chain visibility, kondigt een wereldwijde samenwerking aan met 4flow, leverancier van supply chain consultancy, software en 4PL dienstverlening. Doelstelling is de zichtbaarheid in de supply chain te vergroten en de efficiency te verhogen voor verladers, vervoerders en eindklanten.
Flitsmeister gaat pakketjes bezorgen
Lokale handelaars slagen er vaak niet in pakketjes snel en op tijd geleverd te krijgen. Zelfs voor pakketten die in de buurt van de winkel moeten worden bezorgd, wordt er nog weinig gewerkt met same day delivery. Daarom zet Flitsmeister – de Nederlandse app voor realtime verkeersinformatie – nu zijn community van 1,7 miljoen gebruikers in om daarbij te helpen.
H.Essers spoort temperatuurgecontroleerde embargogoederen via Rusland naar China
Als reactie op de inlijving van de Krim door Rusland, voerde de EU in 2014 een aantal beperkende maatregelen tegen Rusland in. Daarop reageerde Rusland op zijn beurt met een aantal embargo’s, onder andere voor de export van voedingsproducten naar en via Rusland.