3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Met ALICE naar transport-wonderland zonder uitstoot
De komende decennia kondigen zich aan als cruciaal voor de strijd tegen de opwarming van de aarde. De Europese Unie wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Wie meer dan een steentje aan die groene missie bijdraagt, is ALICE. Niet het dappere meisje uit de fantasierijke kinderboeken, maar de Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe, die evenwel een vergelijkbare queeste in en vooral naar een wonderland voert: ladinglogistiek en bij uitbreiding een wereld zonder CO2-uitstoot.
Containertarieven vanuit China stijgen spectaculair
Als ‘fabriek van de wereld’ heeft China zich sneller dan de rest van de wereld van de coronacrisis weten te herstellen. De machine draait weer op volle toeren. Toch ondervindt iedereen die lading per container vanuit China invoert dat de prijzen fors gestegen zijn.
Pakjesdiensten kunnen leren van de luchtvaart
De pakjesindustrie heeft er een boerenjaar opzitten. De coronacrisis en de sluiting van de fysieke winkels duwde de consument nog meer richting e-commerce. Voor verdelers van pakketjes leidde die plotse explosie aan bestellingen vaak tot late, verkeerde en geblokkeerde leveringen.
Logistiek met zicht op de brexit
Eind vorig jaar kwam het op de valreep dan toch tot een brexitakkoord. Maar dat neemt niet weg dat sinds 1 januari 2021 meer regels zijn gekoppeld aan de handel tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Als logistiek dienstverlener met focus op het VK voelde ECS2XL Group de bui al lang hangen.
Agediss biedt leveringsafspraken met tijdsvensters aan
Om de organisatie van thuisleveringen van IKEA in Frankrijk automatiseren en optimaliseren, heeft Agediss ervoor gekozen om de oplossing voor rittenplanning van Descartes te implementeren. Retailklanten, die de transportdiensten van Agediss gebruiken, kunnen op hun eigen site hun eindklanten de optie aanbieden een tijdsvenster in te plannen voor de levering van hun bestelling.
Hoe krijg je logistieke stromen brexit proof?
Hoewel nog veel onzekerheden in de lucht hangen, is intussen wel zeker dat vanaf 2021 het tijdperk na de brexit start. In de haven van Zeebrugge worden alvast alle zeilen bijgezet om helemaal klaar te zijn tegen dit ‘point of no return’. Zo wordt met het RX/SeaPort-platform sterk ingezet op een doorgedreven digitalisering om de data-uitwisseling te stroomlijnen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens
De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.
STEF Groep neemt activiteiten Nagel-Group in Italië, België en Nederland over
De STEF Groep, actief in geconditioneerde (-25°C tot +15°C) transport- en logistieke diensten, neemt de activiteiten over van Nagel-Group in Italië, België en Nederland. De Nagel-Group, met hoofdkantoor in het Duitse Versmold, is gespecialiseerd in food logistics en in heel Europa actief.
Dynalogic implementeert OptiFlow van Conundra
Logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van Bpost, is gefaseerd live gegaan met de ritoptimaliseringssoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis Dynalogic koos voor OptiFlow omdat zijn bestaande plansysteem niet meer aan de behoefte voldeed om klanten op maat te kunnen bedienen.
Katoen Natie koopt Antwerpse Boerentoren van KBC
Een jaar nadat KBC de prominente Boerentoren in Antwerpen in de etalage plaatste, is er een koper gevonden. Katoen Natie, o.l.v. CEO Fernand Huts, zal het gebouw ombouwen tot een heuse cultuurtoren met daarnaast plaats voor horeca, handelszaken, kantoorruimte en woningen.
Descartes investeert 25 miljoen dollar in overname ShipTrack
Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt ShipTrack over, leverancier van final mile-oplossingen voor de e-commercesector. Het Canadese ShipTrack biedt cloudgebaseerd mobiel resource management aan, evenals oplossingen voor het tracken van verzendingen.
P&O Ferrymasters zorgt voor rechtstreekse multimodale verbinding tussen Tsjechië en Groot-Brittannië
P&O Ferrymasters breidt zijn pan-Europese netwerk uit met een nieuwe treinverbinding tussen Lovosice in Tsjechië en Europoort-Rotterdam, met de mogelijkheid tot verdere connectie over zee naar Groot-Brittannië. Lovosice is een strategisch transportknooppunt nabij zowel Praag, Duitsland als Polen.
XPO Logistics schaalt capaciteit op om eindejaarsdrukte op te vangen
De logistieke sector gaat de komende weken een ongekende piekdrukte tegemoet. Logistiek dienstverlener XPO Logistics verwacht in de drukste week rond de feestdagen een volume van 3,7 miljoen pakketten te verwerken in Nederland. Dat is bijna 60% hoger dan in een gemiddelde week in 2020.
Stad Mechelen en VIL breiden proefproject voor duurzame stadslogistiek uit
Het Mechelse stadsbestuur koestert de ambitie tegen 2030 naar zero-emissie stadsbelevering te gaan. In het kader van het VIL-project R!sult is Stad Mechelen samen met VIL een tweede proefproject gestart met de ECOkoeriers Mechelen. Het project test het principe van een mobiele microhub waarbij de koeriers vanuit een hub met één volgeladen elektrische bestelwagen de stad inrijden.
Flanders Make ontwikkelt autonome machines voor landbouw en industrie
Het strategisch onderzoekscentrum Flanders Make ontwikkelde de eerste zelfrijdende tractor in ons land die allerlei taken van de landbouwer kan overnemen. Daarmee is een tractor die zonder bestuurder over een veld rijdt en daar zelfstandig aan de slag gaat over enkele jaren realiteit.
Trimble biedt Video Intelligence voor veiliger transport op Europese wegen
Trimble wil met zijn Video Intelligence-oplossing transportbedrijven in staat stellen de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Vlooteigenaren kunnen ongevallen reconstrueren met videobeelden van extern gerichte breedhoekcamera’s om ze te helpen beschermen in geval van een ongeval.