3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau
Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd.
Alles voor een glimlach
Begin 2016 kondigde Coolblue aan zelf witgoed te gaan bezorgen. Nu, ruim 5 jaar verder, beschikt Coolblue over een dekkend distributienetwerk met vele honderden bezorghelden en worden er in Nederlandse en Belgische steden ook pakketjes op de fiets bezorgd.
Tri-Vizor lanceert met CULT nieuw stadsdistributie-initiatief in Antwerpen
Vooraanstaande bedrijven Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs gaan samenwerken om de levering van pakjes bij de consument en in winkels groener, efficiënter en ethischer te organiseren. Dat doen ze via CULT, een onafhankelijk initiatief dat goederen van bedrijven slim wil bundelen in magazijnen aan de rand van de stad en op die manier het aantal ritten naar de stad wil groeperen en verminderen.
Multimodaal is de transporttaal
De exportmarkt van sauzenproducent Manna Foods boomt. Het familiebedrijf startte onlangs met een multimodale aanpak voor transport om daar op een duurzame manier mee om te gaan. Zo nemen binnenvaartschepen almaar meer de taak over van vrachtwagens.
Belg blijft ook na pandemie online winkelen
In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven en consumenten over de hele wereld de manier waarop ze met elkaar omgaan moeten aanpassen. Online retailers kregen te maken met heel wat uitdagingen en zagen nieuwe kansen als gevolg van veranderend consumentengedrag.
Almaar door vol vermogen
Elektrisch rijden is in het magazijn al langer de norm. Om dat in de toekomst nog duurzamer te doen, biedt waterstof een interessante piste. Still troonde ons mee naar de Volvo-site in Oostakker, waar het bedrijf meewerkte aan een testproject met een vorkheftruck op waterstof.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Prologis opent circulair distributiecentrum Waalwijk DC3
Aanbieder van logistiek vastgoed Prologis heeft het eerste circulaire distributiecentrum geopend: Prologis Park Waalwijk DC3. Het gehele pand – deels gehuurd door Tarkett – is gebouwd op basis van circulariteit, wat betekent dat het eenvoudig te demonteren en te hergebruiken is, vastgelegd in een materiaalpaspoort en qua herkomst gebaseerd is op het begrip cradle-to-cradle (C2C).
Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen
Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.
JLL start commercialisatie van 76.000m² groot logistiek platform in Zeebrugge
JLL, actief in logistiek en industrieel vastgoed, is co-exclusief aangeduid door de Chinese Lingang Group voor de commercialisatie van de eerste fase van het logistieke project dat wordt aangevat in de zuidelijke achterhaven van Zeebrugge.
Joint venture WDP en VIB breidt uit in Noordrijn-Westfalen
WVI, de joint venture tussen WDP en VIB, die vorig jaar werd opgericht met het oog op regionale uitbreiding van beide vennootschappen in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg, heeft een bestaande site verworven in Bottrop in Noordrijn-Westfalen.
Alibaba gaat leveren met autonome robots
De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.
Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017
In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.
Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren
Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.
Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations
De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.
DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde
Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².
Uber Freight komt in handen van Duitse start-up
Uber, wellicht in de eerste plaats bekend van de gelijknamige taxi-app die chauffeurs en passagiers met elkaar verbindt, breidde zijn dienstverlening in 2017 uit naar vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers. In 2019 werden de activiteiten van ‘Uber Freight’ ook in Europa geïntroduceerd toen het bedrijf zich in Amsterdam ging vestigen.