3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Trackers tillen gebruik van trailers naar hoger niveau
Als je als operations manager zelf verschillende parkeerterreinen moet afrijden op zoek naar beschikbare trailers, dan is er iets grondig fout. Nochtans was dat vroeger de bittere realiteit voor Philip Salaerts van Distrilog. Maar dat is nu verleden tijd.
Alles voor een glimlach
Begin 2016 kondigde Coolblue aan zelf witgoed te gaan bezorgen. Nu, ruim 5 jaar verder, beschikt Coolblue over een dekkend distributienetwerk met vele honderden bezorghelden en worden er in Nederlandse en Belgische steden ook pakketjes op de fiets bezorgd.
Tri-Vizor lanceert met CULT nieuw stadsdistributie-initiatief in Antwerpen
Vooraanstaande bedrijven Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Telenet en Schoenen Torfs gaan samenwerken om de levering van pakjes bij de consument en in winkels groener, efficiënter en ethischer te organiseren. Dat doen ze via CULT, een onafhankelijk initiatief dat goederen van bedrijven slim wil bundelen in magazijnen aan de rand van de stad en op die manier het aantal ritten naar de stad wil groeperen en verminderen.
Multimodaal is de transporttaal
De exportmarkt van sauzenproducent Manna Foods boomt. Het familiebedrijf startte onlangs met een multimodale aanpak voor transport om daar op een duurzame manier mee om te gaan. Zo nemen binnenvaartschepen almaar meer de taak over van vrachtwagens.
Belg blijft ook na pandemie online winkelen
In de afgelopen twaalf maanden hebben bedrijven en consumenten over de hele wereld de manier waarop ze met elkaar omgaan moeten aanpassen. Online retailers kregen te maken met heel wat uitdagingen en zagen nieuwe kansen als gevolg van veranderend consumentengedrag.
Almaar door vol vermogen
Elektrisch rijden is in het magazijn al langer de norm. Om dat in de toekomst nog duurzamer te doen, biedt waterstof een interessante piste. Still troonde ons mee naar de Volvo-site in Oostakker, waar het bedrijf meewerkte aan een testproject met een vorkheftruck op waterstof.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux
Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.
Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel
Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.
Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy
(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?
Secured transportation & international forwarding
(advertorial) We offer international forwarding from Europe to CIS for all companies already present or newly entering the CIS market, including customs clearance.
Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven
(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.
BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad
BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.
Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen
Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.
Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe
Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.
Yusen Logistics operationeel in Herentals
Yusen Logistics (Benelux) heeft, in partnership met Intervest, een nieuwe site geopend in Herentals. Het nieuwe pand in het Herentals Green Logistics complex biedt onderdak aan de Added Value Distribution Services – White Glove Delivery Service en In-Night Distribution Service.
SIG optimaliseert last mile delivery met Descartes
Met het oplossingspakket van Descartes heeft SIG, leverancier van gespecialiseerde isolatie en duurzame bouwproducten- en oplossingen in Europa, haar last mile delivery geoptimaliseerd. Met de geavanceerde optimalisatietechnologie van Descartes kan de organisatie routes tot de laatste kilometers verbeteren en afspraken met klanten beter nakomen.