3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Fabriek Logistiek en Future Logistics Hub werken complementair
De druk op transport en logistiek blijft groot. Twee nieuwe initiatieven willen bijdragen aan de zoektocht naar meer efficiëntie, onder meer door in te zetten op innovatie en technologie: Fabriek Logistiek in Zwijnaarde en de Future Logistics Hub in Zeebrugge.
iGo Systems
Hamburg, februari 2020 - Steeds meer bedrijven verdiepen zich in de automatisering van hun intralogistiek. De redenen hiervoor variëren van de noodzaak voor een hogere procesefficiëntie tot een tekort aan medewerkers. Als gevolg hiervan groeit het aanbod geautomatiseerde intralogistieke oplossingen gestaag.
LXT/LXW-Serie
Hamburg, 11 januari 2022 - Met de nieuwe series LXT 120-350 en LXW 20-30 heeft STILL niet alleen het productaanbod aan elektrotrekkers en -platformwagens gemoderniseerd en uitgebreid. Ook het veiligheidsniveau van de voertuigen is naar een nieuw niveau getild.
Logistieke hub van Cainiao (Alibaba) op Liege Airport geopend
Cainiao, de logistieke poot van de Chinese e-commercegigant Alibaba, nam op 8 november 2021 zijn eWTP-hub in gebruik. Het magazijn met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter bevindt zich op een A-locatie naast het tarmac van de Luikse luchthaven.
Rusland in het vizier
Al sinds 1993 heeft Ahlers vaste voet in Rusland en de GOS-landen (Gemenebest van Onafhankelijke Staten). Gaandeweg bouwde de logistiek dienstverlener er een netwerk uit om westerse klanten in de regio bij te staan. Maar de laatste jaren groeit de regio wel heel erg snel.
Kosten voor wegvervoer zullen fors stijgen
Jaarlijks stelt het Nederlandse onderzoeksbureau Panteia in opdracht van evofenedex en TLN een rapport op over kostenonwikkelingen in het wegtransport. Uit het nieuwste rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2021-2022’ blijkt dat de verwachte kostenontwikkeling in het goederenvervoer over de weg voor 2022 tussen de +3,5% en +5,7% ligt.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)
Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.
Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK
De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.
Descartes neemt XPS Technologies over
Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft XPS Technologies overgenomen. XPS, met hoofdkantoor in Utah, levert e-commerce-oplossingen voor pakketverzending met meerdere vervoerders.
Eerste autonome shuttle op openbare weg in Mechelen Noord
De eerste autonoom rijdende shuttle op de openbare weg in Vlaanderen is een feit. De shuttle, die een traject aflegt op het industrieterrein Mechelen Noord, kan tot 8 personen vervoeren en biedt ook plaats aan postpakketten. Deze primeur van de stad Mechelen en VIL kadert in een Europees project.
Podcast – 6 myths debunked about doing business in China
(Advertorial) If you want to learn more about doing business in China, both offline and online, and what the truth is about some of the myths you might have heard about, then listen to the podcast here. In this episode, we discuss: * Six myths about the Chinese market * The potential for Western companies * The steps they can take to enter the Chinese market Take control of your route-to-market and strategic decision in how you do business in complex markets.
ID Logistics neemt fijnmazige colli-distributienetwerk van Audax Logistiek over
Vanaf 1 juli 2022 neemt ID Logistics de regie van het fijnmazige netwerk van Audax Logistiek over. Audax Logistiek maakt deel uit van het Nederlandse familiebedrijf Audax, dat zich richt op vier kernactiviteiten: uitgeven, commerciële distributie, logistiek en retail.
Distrilog Group opent in Willebroek zijn 20ste site
Naast zijn bestaande sites aan de Koningin Astridlaan en de Victor Dumonlaan, heeft Distrilog Group een bijkomende site in Willebroek aan zijn portfolio toegevoegd. Daarmee komt de teller van Distrilog-sites op 20 te staan. De nieuwe site, die luistert naar de naam ‘Triton’, is gelegen in het business park De Hulst aan het kanaal in Willebroek.
GeoDynamics zet koers naar het Verenigd Koninkrijk
Het Kortrijkse IT-bedrijf GeoDynamics is een van de toonaangevende spelers op het gebied van tracking & tracing. Jarenlang al voorziet het bedrijf belangrijke Belgische wieler- en racewedstrijden van trackers waarmee de organisatie de deelnemers in real time kan opvolgen.
Vlaanderen als katalysator voor matuur Hyperloop-ecosysteem
Vlaanderen kan een strategische partner zijn in de uitrol van het Hyperloop-netwerk. Dat is de conclusie van VIL, dat door de Vlaamse regering als Hyperloop-manager is aangesteld. De interesse van de Hyperloop-pioniers in de belangrijke technologische troeven hiervoor in Vlaanderen is groot en vertaalt zich in meer dan dertig concrete ontmoetingen met het oog op samenwerking.
Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op
De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor.