3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Het potentieel van telelogistiek
Autonoom vrachtvervoer beheerst al vele jaren de debatten rond de logistieke operaties van de toekomst. Ondanks verschillende beloftevolle proefopstellingen verplaatsen zich vooralsnog geen zelfrijdende trucks over onze wegen. Teleoperatie slaat misschien wel de brug tussen vrachtwagentransport zoals we dat vandaag kennen en volledig autonome vervoersmodi.
Cult Antwerpen consolideert goederenstromen
Duurzame stadsdistributie: er is al heel wat inkt over gevloeid. Meer nog, ook heel wat proefprojecten liepen al errond. In Antwerpen is dat nieuwe logistieke concept sinds midden maart 2022 nu ook een operationele realiteit. “Economische groei loskoppelen van de CO2-uitstoot: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan”, stelt Alex Van Breedam, drijvende kracht achter het CULT-initiatief.
Stap voor stap naar meer visibiliteit
Een goed opgezette Control Tower zorgt voor meer transparantie en betere beslissingen in de keten. Maar hoe beginnen we daaraan? En hoe zorgen we ervoor dat er geen cruciale stappen worden overgeslagen? Bierbrouwer AB InBev vatte de koe bij de horens en zette vorig jaar het traject naar een optimale visibiliteit in.
Dachser Food Logistics start in België met focus op exportzendingen
Sinds begin april 2022 wordt Dachser Food Logistics in België door een eigen landenorganisatie vertegenwoordigd. Binnen Europa levert het bedrijf voornamelijk vlees- en worstproducten, zuivelproducten, wijn en gedistilleerde dranken, bakkerijproducten en zoetwaren, convenience-producten, delicatessen en voedingsstoffen aan handelsondernemingen, cateringbedrijven, grootverbruikers en verwerkende bedrijven in de levensmiddelenindustrie.
60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
De steeds sneller groeiende e-commerce vraagt om meer efficiënte leveringen. Niet enkel in de steden, maar ook in landelijke gebieden. Op minder dichtbevolkte plaatsen is het immers nog moeilijker om pakketleveringen efficiënt en duurzaam te organiseren.
Logistiek de klok rond?
Vlaanderen is een logistieke topregio. Alleen jammer van de files. Naast de gekende ‘modal shift’ kan een ‘time shift’ de congestie verlichten. Maar bedrijven die al met 24-uurslogistiek aan de slag zijn, weten dat zo’n omschakeling niet evident is.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Intris-klanten voortaan geïntegreerd met NxtPort-importdiensten
Met de nieuwe versie van TRIS zijn Intris-klanten voortaan naadloos geïntegreerd met drie import-API’s van NxtPort: Import Consignment, Next Mode of Transport en Green Lights. Een intensieve samenwerking tussen de technische teams van Intris en NxtPort heeft ertoe geleid dat de data van importzendingen kunnen worden hergebruikt voor de TRIS-gebruikers.
UPS investeert in transportbedrijf dat zelfrijdende vrachtwagens test
UPS Ventures heeft een minderheidsinvestering gedaan in het autonome transportbedrijf TuSimple. Samen testen beide bedrijven zelfrijdende vrachtwagens op de weg in Arizona om te bepalen of de voertuigen de diensten en efficiëntie van het UPS-netwerk kunnen verbeteren.
UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit
UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.
DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter
Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.
Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek
Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.
Zalando test same day delivery voor adidas.fr
Adidas en Zalando testen momenteel in Parijs hoe ze hun logistieke capaciteiten gezamenlijk efficiënter kunnen inzetten. Tijdens de pilot fase verstuurt Zalando goederen vanuit het eigen logistieke centrum in Moissy-Cramayel en levert deze dezelfde dag of de volgende dag bij Adidas-klanten in Parijs.
Schweizerzug lanceert nieuwe rechtstreekse spoorverbinding naar Rotterdam
Schweizerzug, een onderdeel van de Zwitserse logistieke groep Swissterminal, heeft zijn service uitgebreid met een tweewekelijkse, rechtstreekse link naar de haven van Rotterdam. Met de nieuwe dienst verbindt Schweizerzug de faciliteiten in het door Swissterminal bediende Frenkendorf en Niederglatt met Maasvlakte II in Europa’s grootste containerhaven.
Aneka en Edmond Van Dyck & Sons smelten samen
Vanaf 2020 zullen de twee Antwerpse expediteurs een nieuw bedrijf vormen. Ze voegen hun structuur en personeel samen om hun meer dan 350 klanten samen optimaal te bedienen. De tweede helft van 2019 zal de fusie praktisch en organisatorisch verder worden uitgewerkt, om vanaf het voorjaar 2020 volledig operationeel te zijn onder de naam Steelduxx.
Coyote Logistics voegt nieuwe functionaliteit toe aan online vrachtplatform
Logistieke dienstverlener Coyote Logistics versterkt zijn online vrachtplatform met functionaliteit die het bedrijven eenvoudiger moet maken om toegang te krijgen tot een grote en gevarieerde marktplaats. Zo betekent de nieuwe functie voor het online boeken van ladingen – die beschikbaar is voor de ruim 7.500 Europese vervoerders in het netwerk van Coyote – een grote stap voorwaarts.
DHL rust Europese vloot uit met telematicasysteem van idem telematics
Deutsche Post DHL gaat zijn Europese vloot trailers uitrusten met het telematicasysteem van het Duitse idem telematics. Deze leverancier maakt deel uit van de BPW Group en heeft vestigingen in München en Ulm. Een van de redenen voor DHL om te kiezen voor idem telematics was het open systeem.