3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Het potentieel van telelogistiek
Autonoom vrachtvervoer beheerst al vele jaren de debatten rond de logistieke operaties van de toekomst. Ondanks verschillende beloftevolle proefopstellingen verplaatsen zich vooralsnog geen zelfrijdende trucks over onze wegen. Teleoperatie slaat misschien wel de brug tussen vrachtwagentransport zoals we dat vandaag kennen en volledig autonome vervoersmodi.
Cult Antwerpen consolideert goederenstromen
Duurzame stadsdistributie: er is al heel wat inkt over gevloeid. Meer nog, ook heel wat proefprojecten liepen al errond. In Antwerpen is dat nieuwe logistieke concept sinds midden maart 2022 nu ook een operationele realiteit. “Economische groei loskoppelen van de CO2-uitstoot: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan”, stelt Alex Van Breedam, drijvende kracht achter het CULT-initiatief.
Stap voor stap naar meer visibiliteit
Een goed opgezette Control Tower zorgt voor meer transparantie en betere beslissingen in de keten. Maar hoe beginnen we daaraan? En hoe zorgen we ervoor dat er geen cruciale stappen worden overgeslagen? Bierbrouwer AB InBev vatte de koe bij de horens en zette vorig jaar het traject naar een optimale visibiliteit in.
Dachser Food Logistics start in België met focus op exportzendingen
Sinds begin april 2022 wordt Dachser Food Logistics in België door een eigen landenorganisatie vertegenwoordigd. Binnen Europa levert het bedrijf voornamelijk vlees- en worstproducten, zuivelproducten, wijn en gedistilleerde dranken, bakkerijproducten en zoetwaren, convenience-producten, delicatessen en voedingsstoffen aan handelsondernemingen, cateringbedrijven, grootverbruikers en verwerkende bedrijven in de levensmiddelenindustrie.
60 % minder CO2-uitstoot en 35 % kostenbesparing als bedrijven samenwerken bij pakketlevering in landelijke gebieden
De steeds sneller groeiende e-commerce vraagt om meer efficiënte leveringen. Niet enkel in de steden, maar ook in landelijke gebieden. Op minder dichtbevolkte plaatsen is het immers nog moeilijker om pakketleveringen efficiënt en duurzaam te organiseren.
Logistiek de klok rond?
Vlaanderen is een logistieke topregio. Alleen jammer van de files. Naast de gekende ‘modal shift’ kan een ‘time shift’ de congestie verlichten. Maar bedrijven die al met 24-uurslogistiek aan de slag zijn, weten dat zo’n omschakeling niet evident is.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
PTV Group voegt Franse transport- en logistieke bedrijven samen
Softwarebedrijf PTV bundelt al zijn transport- en logistieke activiteiten in Frankrijk voortaan onder de paraplu van PTV France SAS. Deze nieuwe dochteronderneming is het resultaat van de merger van twee afzonderlijke bedrijven, m.n. PTV Loxane SAS en PTV France SARL, respectievelijk gespecialiseerd in transportlogistiek en traffic engineering.
VEA wordt Forward Belgium w.e.b.
De Vereniging Expediteurs Antwerpen gaat voortaan verder onder de naam Forward Belgium. Behalve de naamswijziging is er nog een verandering. Zo werden ook CEB (Confederatie Expediteurs van België), AVEV (Algemeen Vlaamse Expediteurs Verbond), Secorex en Poolarex onder de koepel van Forward Belgium ondergebracht.
Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp
Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.
Fretlink opent eerste kantoor in België
Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.
ParcelParcel breidt aanbod uit
Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.
PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO
Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.
TransMission zet cloud TMS van BluJay in bij 21 depots
TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux en omvat in totaal 21 depots. Die 21 depots in de Benelux moeten allemaal eenvoudig informatie met elkaar kunnen uitwisselen, maar hebben ook deels hun eigen werkmethodiek.
Addax Motors: eerste Belgische constructeur van elektrische bestelwagens
Als eerste en enige constructeur van 100% elektrische bestelwagens in België plaatst Addax Motors de Addax MT in de schijnwerpers. De bestelwagen zorgt niet alleen voor een emissievrije mobiliteit, maar is ook energievriendelijk, geruisloos, compact en wendbaar en beschikt over een laadcapaciteit tot 1000 kilogram of 5,5m³.
Wijziging kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 januari 2020
Viapass laat weten dat op 1 januari 2020 in België twee wijzigingen worden doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC.
Nog nieuw van Tilt-Import is Shocklog Cellular voor de positiebepaling van vrachten
Tilt-Import is sinds 1986 gespecialiseerd in de opvolging van transportomstandigheden van vrachten. Zo levert het bedrijf al jaren Shocklog, een toepassing om schokken en trillingen tijdens het transport te registreren. Op vraag van verschillende klanten die hun product in real time willen kunnen lokaliseren en een alarm willen krijgen wanneer een abnormaliteit plaatsvindt, heeft Tilt-Import recent een nieuwe module voor Shocklog ontwikkeld, met name Shocklog Cellular.