Visies & Concepten
Efficiënt warehouse management in uitdagende tijden
Rondetafelgesprek over de evolutie en meerwaarde van WMS-oplossingenRondetafelgesprek over de evolutie en meerwaarde van WMS-oplossingen
We kunnen gerust stellen dat de warehouse management systemen van vandaag matuur zijn. Tegelijk is de markt erg versnipperd, met uiteenlopende aanbieders die hun graantje willen meepikken. Daarom is het soms moeilijk door de bomen het bos nog te zien. Dat is nochtans belangrijk om de oplossing en de functionaliteit te kiezen die het best bij je magazijnoperaties past. In een verhelderend rondetafelgesprek met specialisten ter zake hadden we het over de rol en de mogelijkheden van WMS-oplossingen in een wereld die schreeuwt om kostenefficiëntie en flexibiliteit.
Recente artikelen
Nokia’s supply chain transformatie
Op tien jaar tijd vond Nokia zichzelf verschillende keren heruit. De meest opvallende verandering was de ommezwaai van de b2c- naar de b2b-markt. Maar ook intern werden verschillende ‘schokken’ opgevangen en omgezet in vernieuwing binnen het bedrijf.
De rijzende ster van TMS
De algehele kostendruk, de stijgende transportprijzen en het groeiende belang van klantenservice zorgen ervoor dat de interesse in Transportation Management Systems (TMS) toeneemt. Waar tot voor kort enkel vervoerders en de grootste verladers investeerden in TMS-oplossingen, zien vandaag ook steeds meer middelgrote ondernemingen het potentieel van TMS.
S&OP is een geloof
Medio 2012 kregen Christian Merz, European supply manager bij het Zweedse SCA, en zijn team de opdracht om een oplossing te zoeken voor de verschillende cijfers en rapporteringen die in de organisatie circuleerden. Een duidelijke vraag waar een al even duidelijk antwoord op volgde: zolang het management niet bereid is om deel uit te maken van de oplossing, zal er ook geen oplossing komen.
Slim met voorraad
Internationalisering staat nog steeds hoog op de agenda van Slimstock. Afgelopen jaar kondigde het bedrijf zijn eerste projecten aan in Mexico, Panama en Roemenië. De teller staat nu op klanten in 37 landen en eigen vestigingen in 18 landen.
Supply chain op maat van de multichannel shopper
De consument winkelt vandaag fundamenteel anders dan enkele jaren geleden. Het aandeel online aankopen, dat in België op jaarlijks 6,1 miljard euro wordt geschat, blijft toenemen. Retailers in zowat alle marktsegmenten zoeken hun plaats in het omnichannel retaillandschap en integreren steeds meer nieuwe technologieën om de klant aan zich te binden.
RFID: klaar voor het zware werk
Bij de start van het nieuwe millennium waren de verwachtingen omtrent RFID (Radio Frequency Identification) zeer hoog gespannen. RFID-tags zouden op grote schaal de klassieke barcodes vervangen en bedrijven keken vol spanning uit naar alle logistieke voordelen die de technologie met zich mee zou brengen.