8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

Met uitgebreide doorlooptijden van enkele maanden kan het importeren van goederen uit China zelfs in de beste tijden een uitdaging zijn. Maar als je bedenkt dat je mogelijk meer dan een maand in het duister wordt gelaten tijdens de vakantieperiode en dat de productie daarna nog steeds beperkt kan zijn totdat leveranciers de achterstand hebben ingehaald, is het van vitaal belang om stappen te ondernemen om de verstoring tijdens deze tijd te minimaliseren. Het niet nemen van de juiste maatregelen kan leiden tot gemiste omzet, teleurgestelde klanten en dode voorraad.

Dit artikel onderzoekt hoe organisaties hun operaties kunnen beschermen vóór, tijdens en na de Chinees Nieuwjaarperiode.

1. Werk aan een bedrijfsbreed gedragen voorraadstrategie

Voordat je een strategie bedenkt om met de sluiting van leveranciers om te gaan, is het belangrijk dat je volledig begrijpt wat het bredere bedrijf verwacht. Het management kan bijvoorbeeld risico's vermijden en daarom niet bereid zijn om te investeren in hoge voorraadniveaus, terwijl maximale verkoop of klanttevredenheid voor andere managers prioriteit heeft. Samenwerking tussen supply chain, marketing en verkoop is essentieel om promotionele activiteiten die door leverancierssluitingen kunnen worden beïnvloed, te plannen. Dit soort discussies zijn ook buiten Chinees Nieuwjaar een grote meerwaarde voor je bedrijfsvoering. We raden aan om ze te formaliseren in een S&OP overleg.

2. Differentieer uw tactische voorraadbeslissingen

Zonder duidelijke strategie is een vaak voorkomende tactiek in aanloop naar Chinees Nieuwjaar het lineair verhogen van het voorraadniveau. Hierbij wordt voorraad als een homogene massa aanzien. Besef echter dat je deze periode twee tot drie maanden verder in de toekomst moet kijken, wat de planhorizon op vijf tot negen maanden brengt. Zelfs buiten wereldwijde epidemieën gerekend is er veel dat in die periode met de vraag kan gebeuren. Niet alle categorieën en producten zullen per definitie in dezelfde richting evolueren.

De voorraadopbouw naar Chinees Nieuwjaar is hoe dan ook een kostelijke, kapitaalintensieve periode en we hopen allemaal dat die investering negen maanden later nog rendeert. Ruim voor je bestelt je assortiment op om het risico op dode voorraad te verkleinen. Verder helpt het om artikelen en assortimenten te segmenteren, bijvoorbeeld via een ABC analyse, en je voorraadbeslissingen hier op aan te passen. Door voorzichtiger te plannen op minder presterende categorieën en artikelen kan je financiële ruimte creëren om te investeren in rendabelere producten.

3. Opties verkennen via scenarioplanning

Beslissen hoe je het beste aan de behoeften van je klanten kunt voldoen, vereist zorgvuldig nadenken, vooral als het gaat om nieuwe items of items met volatiele vraagpatronen. Scenario planning kan helpen om geïnformeerde beslissingen te nemen en de focus te leggen op belangrijke producten, terwijl ook rekening wordt gehouden met financieel rendement en service level impact.

4. Voorspellen en anticiperen op de vraag

Het bepalen van je voorraadniveaus vereist inzicht in de toekomstige vraag. Gezien de lange doorlooptijden moet je historische vraagpatronen gebruiken om verre prognoses te maken. Het is belangrijk om hierbij gebruik te maken van nauwkeurige forecasttools, rekening houdend met factoren zoals trends en seizoensgebondenheid.

5. Werk aan een goede relatie met je leverancier

Een gemiddelde Belgische KMO is hooguit voor een handvol van haar Chinese leveranciers een belangrijke klant en zelden de grootste. Wanneer hun orderboek in de rush naar Chinees Nieuwjaar overloopt is het vechten voor een plek in de productieplanning. Eén bestelling van een grote internationale retailer bij je leverancier en je kent snel je plaats. Maar als de eerste plek onhaalbaar is, zorg dan dat je de tweede bent.

Ondanks de taalbarrière kan je goede relaties opbouwen met Chinese zakenpartners. Met het nodige respect en een vleugje humor zal je sneller boven je gewicht boksen. Communicatie mag ook informeel zijn zoals e-mails afwerken met emoji’s of over je huisdieren praten over de telefoon. Ben je soms in China, ga dan zeker in op een uitnodiging om te dineren. De liefde voor bourgondisch tafelen is er even groot als in België. Gānbēi! (proost!)

6. Begin op tijd en maak duidelijke afspraken met je leverancier.

Je goede leveranciersrelatie komt handig van pas bij noodgevallen maar begin vooral op tijd te plannen. Het is belangrijk om samen te werken en duidelijk te communiceren met leveranciers om problemen te voorkomen. Het overwegen van bufferstocks bij de leverancier en het delen van informatie over container en productieprioriteiten kan helpen om verstoringen te minimaliseren.

7. Borg continuïteit en zorg voor alternatieven

Leveranciersrelaties hoeven niet monogaam te zijn. Het is altijd handig om een back-up te hebben, liefst niet te ver van huis. Hoewel deze leveranciers mogelijk duurder zijn, kunnen de extra kosten opwegen tegen de risico’s van overvoorraad en gemiste verkopen.

8. Waakzaam blijven voor andere leveranciersverstoringen.

Naast de Chinees Nieuwjaar zijn er het hele jaar door evenementen zoals Kerstmis, het bouwverlof maar ook onvoorziene gebeurtenissen die tot leverancierssluitingen kunnen leiden. Het is van essentieel belang om een S&OP en S&OE proces in te stellen om dergelijke problemen adequaat aan te pakken.

Wil je meer weten over voorraadoptimalisatie surf naar www.slimstock.com

Recente nieuwsberichten

Descartes neemt Supply Vision over voor ruim 12 miljoen dollar

Descartes Systems Group, gespecialiseerd in het samenbrengen van logistiek-intensieve handelsbedrijven, heeft Supply Vision overgenomen, een aanbieder van oplossingen voor shipping management voor Noord-Amerikaanse logistiek dienstverleners.

Transportfederaties richten confederatie ‘Transport & Logistics Belgium’ op

Febetra, TLV en UPTR, de drie erkende transportfederaties, hebben besloten hun samenwerking te intensiveren en richten samen een nieuwe confederatie op. Al geruime tijd vormden de TLV, UPTR en Febetra een gezamenlijk front voor een aantal dossiers die de sector van het wegvervoer en de logistiek aanbelangen.

Panattoni start weldra met bouw van distributiecentrum in Almere

Logistiek vastgoedontwikkelaar Panattoni Nederland, onderdeel van Panattoni Europe, heeft een kavel aangekocht van ongeveer 3,4 hectare op bedrijventerrein Stichtsekant in Almere, op zo’n dertig kilometer van Amsterdam en Utrecht. Op die site start de vastgoedontwikkelaar binnenkort met de bouw van het (multi-tenant) distributiecentrum ‘Panattoni Park Almere’.

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.