7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring

Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.

De blijvende groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant dermate comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 is 65% van de retailers van plan innovatieve leverservices te onderzoeken, zoals leveren op het werk, aan huis en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen aangezien ze perfect zullen weten welke specifieke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt in de hand gewerkt door technologie zoals micro-locationing, waardoor retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
 
Retailers streven naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat het belangrijk en zelfs bedrijfskritisch is e-commerce en in-store beleving met elkaar te integreren.
Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers verder investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen in gebruik hebben, waardoor betalingen overal in de winkel kunnen plaatsvinden.
 
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk of bedrijfskritisch ervaren voor hun operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om verliezen te voorkomen en de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
 
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden wanneer de prijzen tussen winkels onderling niet consequent zijn en wanneer ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het misplaatst is in de winkel. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door hun supply chains opnieuw uit te vinden met real time visibiliteit dankzij automatisering, sensoren en analytics.
 
Verder meent 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.
 
Voor het onderzoek bevroegen de online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics in 2016 bijna 1700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA. De retailers waren actief in een breed gamma retailsegmenten, waaronder gespecialiseerde winkels, warenhuizen, supermarkten, elektrozaken, interieurzaken en farmaceutische ketens.

Recente nieuwsberichten

Exotec breidt aanbod magazijnrobots uit met drie modulaire innovaties

Exotec, wereldwijd leverancier van magazijnrobots, breidt zijn productportfolio uit met drie nieuwe oplossingen: een modulair conveyorsysteem (Skypath), een verbeterde pickingrobot (Skypicker) en nieuwe eigen magazijnsoftware (Deepsky). De drie nieuwkomers integreren stuk voor stuk met het Skypod Systeem van de robotleverancier en kaderen in Exotecs visie om volledig geautomatiseerde magazijnen te creëren, waarbij mensen slimmer in plaats van harder kunnen werken.

PostNL bouwt hoogtechnologisch sorteer- en distributiecentrum in Evergem

PostNL kondigt de bouw aan van een tweede hoogtechnologisch pakkettensorteer- en distributiecentrum in België. Met de bouw van dat nieuwe, duurzame pand in Evergem (bij Gent) investeert PostNL verder in e-commerce in ons land en bestendigt het naar eigen zeggen zijn positie als kwalitatieve e-commerce partner.

VDL Enabling Technologies Group moderniseert ERP met Infor

Het Nederlandse VDL Enabling Technologies Group (ETG) staat onder meer in voor de productie van modules van microchipmachines voor klanten in de semiconductor-industrie. Om zijn Baan ERP-oplossing te moderniseren, gaat het hightechbedrijf uit Eindhoven de Infor CloudSuite Industrial Enterprise inzetten.

Nieuwe aanstellingen bij Prologis

Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.

Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven

Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.

Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over

Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.

Maak dit jaar werk van voorraadtraining

(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.