7 op 10 retailers plant investeringen in IoT voor betere klantenervaring
Dat blijkt uit de ‘Retail Vision Study 2017’, een wereldwijd onderzoek van Zebra Technologies, dat de technologische trends analyseert die de toekomst van retail mee vormgeven en de winkelervaring kunnen verbeteren. Volgens het onderzoek zou 70% van de bevraagde retailers klaar zijn voor het Internet of Things (IoT) en is 65% van plan tegen 2021 te investeren in automatische oplossingen voor voorraadbeheer en ‘planogram compliance’.
De blijvende groei van online winkelen daagt retailers uit om het de klant dermate comfortabel te maken dat hij hen trouw blijft. Tegen 2021 is 65% van de retailers van plan innovatieve leverservices te onderzoeken, zoals leveren op het werk, aan huis en zelfs in geparkeerde auto’s. Ook zal tegen 2021 bijna 80% van de retailers het winkelbezoek op maat van de klant afstemmen aangezien ze perfect zullen weten welke specifieke klant in de winkel aanwezig is. Dat wordt in de hand gewerkt door technologie zoals micro-locationing, waardoor retailers meer data, accuraatheid en inzicht in klanten kunnen capteren.
Retailers streven naar een naadloze klantenervaring. Zo geeft 78% aan dat het belangrijk en zelfs bedrijfskritisch is e-commerce en in-store beleving met elkaar te integreren.
Om de wachtrijen aan de kassa te vermijden, willen retailers verder investeren in mobiele apparaten, kiosken en tablets om de betalingsmogelijkheden uit te breiden. Zo zal tegen 2021 87% van de retailers mobile point-of-sale (MPOS) toestellen in gebruik hebben, waardoor betalingen overal in de winkel kunnen plaatsvinden.
Het beheer van big data wordt door 73% van de retailers als belangrijk of bedrijfskritisch ervaren voor hun operaties. Minstens 75% van de retailers verwacht tegen 2021 te investeren in ‘predictive and software analytics’ om verliezen te voorkomen en de prijzen te optimaliseren. Daarnaast zullen ze ook investeren in camera’s en video analytics om de algemene klantenervaring te verbeteren.
Volgens het onderzoek zijn klanten vooral ontevreden wanneer de prijzen tussen winkels onderling niet consequent zijn en wanneer ze een gewenst artikel niet kunnen vinden, ofwel omdat het niet voorradig is ofwel omdat het misplaatst is in de winkel. Bijna driekwart van de retailers (72%) wil die problemen oplossen door hun supply chains opnieuw uit te vinden met real time visibiliteit dankzij automatisering, sensoren en analytics.
Verder meent 75% van de retailers dat ze tegen 2021 automatisering zullen inzetten om bestellingen te verpakken en te verzenden, de voorraad op te volgen, het voorraadniveau in de winkel te controleren en de klant te helpen producten te vinden.
Voor het onderzoek bevroegen de online onderzoekspartners Research Now en Qualtrics in 2016 bijna 1700 retailers uit Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en EMEA. De retailers waren actief in een breed gamma retailsegmenten, waaronder gespecialiseerde winkels, warenhuizen, supermarkten, elektrozaken, interieurzaken en farmaceutische ketens.