6 Tips voor een logistiek verkoopplan met wereldwijde impact
De wereld is kleiner dan ooit tevoren, dankzij het wereldwijde contact die we op tal van manieren kunnen hebben. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten over de hele wereld te verkopen. Globalisering en technologische vooruitgang bieden dan ook mogelijkheden voor een potent verkoopplan dat wereldwijd bereik kan garanderen, zelfs voor de kleine ondernemer. Wil je jouw producten internationaal verkopen en de verzending ervan waarborgen? Hier zijn enkele strategieën om te overwegen.
1. Marktanalyse en segmentatie
Voordat je je producten internationaal introduceert, wil je een gedetailleerde marktanalyse uitvoeren. Wie zijn je potentiële klanten? Welke regio’s zouden de meeste vraag naar je producten kunnen hebben? Door de markt op verschillende dimensies te segmenteren, kun je je richten op specifieke gebieden/regio’s die het meeste verkooppotentie hebben.
2. Begrip van lokale wetgeving en regelgeving
Elk land kent zijn eigen regels wanneer het aankomt op import en export. Het is daarom wijs om de lokale wetten en regelgeving te stap-voor-stap te begrijpen om ervoor te zorgen dat je bedrijfsproject daaraan voldoet.
3. Bouw een betrouwbaar distributienetwerk
Als je producten wereldwijd inkoopt of verkoopt, moet je ze ook wereldwijd kunnen leveren. Dit is waar het communicatieve aspect en het opbouwen van goede human relations om de hoek komt kijken. Een vertrouwensband met betrouwbare distributeurs en logistieke partners in elk land waar je actief wilt zijn is goud waard.
Broekman Logistics is een internationale grootspeler op het gebied van distributievervoer voor vergaande soorten en maten goederen. Op broekmanlogistics.com/en/home kun je verder lezen over de mogelijkheden.
4. Flexibele betalingsopties
Het is slim om niet te vergeten dat landen verschillende betaalmethodes gebruiken als het gaat om internationale betalingen. Raadpleeg een reeks betalingsopties en bied ze actief aan om het voor internationale klanten gemakkelijker te maken zaken met je te doen!
5. Voorraadbeheer
Een wereldwijde klantenkring heeft meestal maken met een variatie in vraag. Van seizoensgebonden veranderingen en feestdagen tot tal van andere factoren die de vraag in verschillende regio's kunnen beïnvloeden. Een efficiënt en up-to-date voorraadbeheersysteem zal dan ook goed van dienst kunnen zijn om overstock of stockouts beter te kunnen voorkomen.
6. Weten aan te passen aan culturele verschillen
Wat in het ene land werkt, betekent niet direct dat het effectief is in een ander land. Wees je daarom bewust van culturele nuances en pas je verkoopstrategieën aan op dienst-overeenkomende wijze. Dit omvat vrijwel van alles, van marketingcampagnes tot klantenservice.