52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

DSV breidt uit met 83.000m² warehouse in Venlo

Onlangs kocht DSV 140.000m² grond naast zijn bestaande site in het Nederlandse Venlo. Op die plot plant de logistiek dienstverlener 83.000m² extra warehouse. Dat brengt de totale oppervlakte voor logistieke operaties van DSV in Venlo op 210.000m², de DSV Road cross-docking terminal 2 km verderop buiten beschouwing gelaten.

P&O Ferrymasters en Erontrans lanceren spoordienst naar Polen

P&O Ferrymasters en de Poolse logistieke onderneming Erontrans leggen samen een intermodale spoorwegdienst in die via Europoort Rotterdam het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en centraal Polen met elkaar in verbinding stelt. De dienstverlening biedt vier treinen per week in beide richtingen tussen Europoort-Rotterdam en de CLIP-terminal in Swarzedz-Poznan.

Unibouw zorgt voor XXL distributiecentrum voor Lidl

In het Nederlandse Roosendaal realiseert Unibouw een groot logistiek pand voor DCAM (Delin Capital Asset Management). Lidl E-Commerce International, die het pand huurt, zal er zijn distributiecentrum voor de e-commerce-activiteiten in onder brengen.

12Return opent datacenter voor de VS

Het Nederlandse 12Return heeft een Amerikaans datacenter geopend in de IBM Cloud. Die stap betekent de eerste fase in de uitbreidingsplannen van 12Return naar Noord-Amerika. De oplossing van 12Return is een alles-in-één platform voor het beheer van teruggestuurde producten en reverse logistics, met name voor merken en retailbedrijven die geconfronteerd worden met retourzendingen van consumenten en business klanten na online aankopen.

Ocean View van DHL biedt real-time zicht op zeevracht

DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachttak van Deutsche Post DHL Group, biedt met Ocean View een online platform dat verladers moet helpen bij de tracking van hun overzeese zendingen, zodat ze hun supply chain beter kunnen beheren. Ocean View consolideert informatie van het Transportation Management System van DHL, van de rederij en van het schip zelf om een real-time zicht te krijgen op de locatie van de vracht.

Liege Airport verwelkomt Air China Cargo

Voortaan vliegt een Boeing 777-200 van Air China Cargo wekelijks tussen Shanghai en Liege Airport. Die eerste wekelijkse vlucht moet het begin inluiden van een samenwerking waarbij beide partners dezelfde doelen nastreven: de vrachtvervoeractiviteiten uitbreiden en het aantal geregelde vluchten verhogen.

Porsche SE neemt PTV Group over

Voor de overnamesom van 300 miljoen euro komt de Duitse ontwikkelaar van software voor transportplanning, logistiek en traffic management onder de vleugels van zijn landgenoot Porsche terecht. Het managementteam van PTV zal het bedrijf blijven leiden.

Particulier vervoert pakjes in ruil voor gratis brandstof

Total en Hytchers, een Belgische start-up, lanceren een nieuwe pakjesleveringsdienst onder de naam Hytchers. Het doel is particulieren, tegen een vergoeding, met hun eigen wagen pakjes te laten vervoeren. Op basis van een mobiele app en geolocalisatie zorgt Hytchers voor een match tussen het traject van de automobilist en het traject dat het pakket zou moeten volgen.

Kuehne + Nagel vermeldt CO2-uitstoot van zeevracht op factuur

Voortaan drukt Kuehne + Nagel de totale CO2-emissie van verzendingen over zee op de factuur af om verladers de voetafdruk van hun transport te laten weten. Bijgevolg kunnen verladers de analyse, de rapportering en het beheer van de CO2-uitstoot die hun transportketen veroorzaakt, verbeteren en zodoende hun impact op het milieu op lange termijn verminderen.

Rhenus krijgt AEO Full certificaat van Douane Nederland

Toen de nieuwe douanewetgeving op 1 mei 2016 in werking trad, zette Rhenus Contract Logistics meteen de stappen om aan de nieuwe douane-eisen te beantwoorden met de uitrol van een nieuwe douaneapplicatie, Customs Streamliner. Die douaneapplicatie is volledig ingericht volgens de gestelde eisen in het Douanewetboek van de Unie (DWU) en werd gezien als basis om aan de huidige en toekomstige douane-eisen te voldoen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.