52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor

De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.

Transportvakbonden staken gesprekken met Ikea

De ITF (International Transport Workers’ Federation) en de ETF (European Transport Workers’ Federation), die de transportvakbonden in respectievelijk de wereld en Europa onder hun vleugels hebben, hebben een punt gezet achter jarenlange onderhandelingen met Ikea.

Productiviteitsstijging van 30 procent

(advertorial) American Dental Trading (ADT), marktleider in de Benelux op het gebied van levering van tandheelkundige producten, heeft door een investering in een mix van diverse opslag- en orderpicksystemen in zijn distributiecentrum in Oisterwijk (NL) een productiviteitsstijging van 30 procent behaald.

Flauraud automatiseert magazijn met Savoye

Flauraud is een dochteronderneming van PGA Motors-groep en een belangrijke Europese distributeur van auto-onderdelen voor meerdere merken. Om zijn productiviteit op te voeren en een groei in de goederenstromen en volumes te kunnen opvangen, besloot het bedrijf zijn 16.000m² grote logistieke hub in Clermont-Ferrand (FR) te automatiseren.

Versteijnen Logistics implementeert AutoStore-systeem van Swisslog

Op zijn ruim 12 hectare grote Europese distributiecampus in het Nederlandse Tilburg verzorgt Versteijen Logistics de logistieke activiteiten voor diverse klanten, waaronder Tricorp, een producent van werkkleding. Teneinde een deel van zijn activiteiten sneller en efficiënter uit te voeren, heeft de logistiek dienstverlener besloten een AutoStore-systeem van Swisslog te implementeren.

GLS investeert 20 miljoen euro in nieuw depot in Tongeren

Logistiek dienstverlener GLS bouwt een nieuwe Belgische vestiging op een terrein van ongeveer 60.000m² op het bedrijventerrein Tongeren-Oost, centraal gelegen tussen Hasselt en Luik, vlakbij de A13. De vestiging, die in het najaar van 2019 operationeel zal zijn, bestaat uit twee gebouwen die apart zullen worden ingezet voor de verwerking van pakket- en vrachtzendingen.

Netwerk Benelux heeft nieuwe general manager

Op 1 oktober ging Patricia de Wilde van start als general manager bij Netwerk Benelux. Zij richtte in 1997 haar eigen adviesbureau Qtrans op en was daarnaast de afgelopen jaren ook beleidsadviseur en manager vervoer bij Evofenedex. Het samenwerkingsverband Netwerk Benelux bestaat uit dertien transportbedrijven met locaties in Nederland en België.

H.Essers opent chemie-site in Gentse haven

Gezien de toenemende activiteiten van H.Essers voor chemiebedrijven en de groeiende vraag van klanten naar totaaloplossingen in dat segment, kon een eigen site in Gent volgens de logistiek dienstverlener niet uitblijven. De nieuwe site, gelegen aan het Kluizendok in de Haven van Gent, werd officieel geopend in het bijzijn van strategische partner North Sea Port en geïnteresseerde chemiebedrijven met productieactiviteiten in Oost-Vlaanderen.

WDP bouwt dc van 55.000m² voor Lidl in Breda

WDP is gestart met de realisatie van een nieuw distributiecentrum van circa 55.000m² voor Lidl op de site die voorheen eigendom was van The Greenery in Breda. Het nieuwbouwmagazijn vormt het sluitstuk van de (her)ontwikkeling van het terrein en de gebouwen die in 2015 door WDP werden verworven tot een modern logistiek park van in totaal ongeveer 85.000m², verhuurd aan meerdere klanten.

Robot in DHL-warehouse pickt tot 600 dozen per uur

DHL en Robomotive hebben op de DHL Supply Chain campus in het Nederlandse Beringe een robot pickingcell geïmplementeerd. De pickingcell met een geavanceerd vision-systeem kan tot 600 dozen per uur verwerken. Repetitieve taken verlopen daarmee sneller en efficiënter en artikelen kunnen vlug worden gewisseld.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.