52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring

Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.

DSV brengt overnamebod op Panalpina uit

DSV is op overnamepad. Na de mislukte overnamepoging van Ceva Logistics in oktober vorig jaar, brengt de Deense logistiek dienstverlener nu een ongevraagd overnamebod uit op zijn Zwitserse tegenhanger Panalpina. Het gaat om een bod van 4 miljard Zwitserse frank, ofwel 3,54 miljard euro.

UPS steunt Amerikaanse klanten met pick-up op zaterdag voor internationale zendingen

UPS zorgt ervoor dat internationale pakketjes van Amerikaanse klanten die op zaterdag worden verzonden, voortaan even snel worden geleverd als binnenlandse verzendingen. Dat betekent dat bedrijven die op zaterdag een aankoop plannen van de Verenigde Staten naar 57 verschillende markten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië de levering op maandag al mogen verwachten, een dag sneller dan de vroegere reistijd van UPS.

LPP rolt wereldwijd RFID uit met Checkpoint Systems

De Poolse retailgroep LPP gaat voor zijn modemerk ‘Reserved’ wereldwijd een radio frequency-identificatieprogramma (RFID) inzetten. Daarvoor neemt LPP Checkpoint Systems in de arm, waarop het al langer een beroep doet voor EAS-technologie (elektronische artikelbeveiliging).

Endoline introduceert 4.0 industry in de 704 volautomatische random dozensluiters

Endoline Machinery is de internationale marktleider in eindverpakkingsmachines en – systemen. Endoline wordt in België vertegenwoordigd door WRH Global Belgium. Met een aanwezigheid in de voedingsindustrie van meer dan 30 jaar wordt de kwaliteit en duurzaamheid van Endoline systemen bewezen.

Stemming Mobility Package treft Belgische transportbedrijven

Afgelopen vrijdag heeft de TRAN-commissie gestemd over de Europese transportregels van het zogenoemde Mobility Package. De meeste voorstellen werden weggestemd, waardoor de afhandeling van het Mobility Package opnieuw vertraging oploopt. Wat wel werd goedgekeurd, is de verplichte terugkeer van het voertuig naar het thuisland na drie dagen cabotage.

Stijn Bijnens vervoegt raad van bestuur bij H.Essers

Begin dit jaar ruilde Stijn Bijnens, destijds medeoprichter van Ubizen, zijn rol van algemeen directeur bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in voor de functie van CEO bij IT-Groep Cegeka. Nu treedt hij ook toe tot de raad van bestuur van logistiek dienstverlener H.Essers, waar hij Luc Cardinaels zal vervangen.

DHL Express levert pakjes duurzaam in Gent

DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit duurzame voertuig, dat sinds medio 2017 ook al in Antwerpen wordt ingezet, is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container.

Storopack gaat samenwerking aan met Opitz Packaging Systems

De Packaging afdeling van Storopack (gespecialiseerd in beschermende verpakkingen) en Opitz Packaging Systems (machineproducent en automatiseringsspecialist uit het Duitse Nedersaksen) bundelen hun krachten om alle activiteiten van de verpakkingslogistiek te integreren in semi-geautomatiseerde of volledig geautomatiseerde werkprocessen en klanten ook volledig geautomatiseerde systeemoplossingen aan te bieden.

River Terminal Wielsbeke bestendigt duurzame overslag

Sinds de overname door de POM West-Vlaanderen in 2014 kan de River Terminal Wielsbeke mooie overslagcijfers voorleggen. Zo verwerkte de binnenvaartterminal in 2017 15.000 TEU (1 TEU: container van 20 voet lang, 8 breed en 8,5 hoog). Die goede resultaten maakten een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk en ook een grondige renovatie drong zich op.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.