52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Exact en Tradecloud lanceren module voor digitale ketenintegratie

Exact Software en het supply chain platform Tradecloud lanceren samen de ‘Supply Chain Connector’, een module die het Exact-gebruikers eenvoudiger moet maken digitaal gegevens uit te wisselen en samen te werken met hun leveranciers en klanten.

Dominique De Moor branch director van DB Schenker Willebroek

Sinds 1 februari 2021 is Dominique De Moor actief als branch director van DB Schenker Willebroek, onderdeel van de business unit Contractlogistiek. Het Willebroek Logistics Center biedt warehousing en value added services voor klanten uit diverse sectoren en focust met name op voedingsmiddelen in de FMCG-sector.

Urban Outfitters voorziet nieuw DC van digitale retail-fulfilmentoplossing van TGW

Als lifestylebedrijf exploiteert Urban Outfitters Inc. (URBN) een portfolio van wereldwijde consumentenmerken, bestaande uit Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters, Nuuly en ook een food en beverage-divisie. De onderneming heeft TGW, leverancier van oplossingen voor material handling, aangesteld om een automatiseringsoplossing te ontwerpen en te implementeren voor het nieuwe fulfilmentcenter in Kansas City (VS).

Combilift lanceert nieuwe Aisle Master Order Picker

De nieuwe Aisle Master-OP, kortweg AME-OP, van Combilift is een elektrisch aangedreven model met staplatform dat de voordelen combineert van een smallegangen heftruck en een orderpicktruck. Daardoor kan het toestel voor uiteenlopende toepassingen in het warehouse worden ingezet, zoals voor operaties in smalle gangen, truck-naar-rek handling, bulk picking en item order picking.

Savoye lanceert nieuw WMS/TMS om supply chain aan te sturen

Savoye, leverancier van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, introduceert met Odatio een nieuwe schaalbare softwareoplossing voor de supply chain. De software moet o.a. zorgen voor meer flexibiliteit op het vlak van configuratie, meer autonomie met de processen en grotere uitwisseling van data.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

DPD Portugal verbetert servicekwaliteit met voice-technologie van Zetes

DPD Portugal, onderdeel van koerierdienst DPD Group, zocht naar een oplossing om de foutgevoelige en tijdrovende sorteerprocessen in zijn magazijn in Porto verder te optimaliseren. De oplossing moest niet alleen voor meer efficiëntie zorgen, maar vooral ook de kwaliteitsrisico’s door menselijke fouten beperken.

Groep rond Ad Ultima wordt 9altitudes en neemt Optimate over

De groep rond het Belgische IT-bedrijf Ad Ultima Group en de Nederlandse bedrijven Pylades en Cayentis, die klanten begeleidt in hun digitale transformatietraject, luistert voortaan naar de nieuwe naam ‘9altitudes’. Tegelijkertijd kondigt de groep de acquisitie aan van de Deense Microsoft Dynamics 365 partner Optimate.

Identification Products richt vestiging in Nederland op

Identification Products International uit Kapellen is aanbieder van een totaaloplossing voor de integratie van auto ID-toepassingen voor warehouse management (scanning & mobility, track & trace, barcode printing & labeling) met daarbij een eigen afdeling die zich toelegt op de productie van alle soorten etiketten.

Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.