52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Anrova en Desk Solutions versmelten tot Anrova Solutions

SAP Business One partner Anrova uit Antwerpen heeft de West-Vlaamse ICT’er Desk Solutions overgenomen en gaat verder onder de naam Anrova Solutions. Na de overname van Smartdoc in september 2020 en de oprichting van Anrova South in oktober 2021, is de acquisitie van Desk Solutions de volgende stap om de kmo-markt beter te ondersteunen bij de digitale transformatie.

Port de Liège breekt record in containertransport via binnenvaart

Ondanks de covidcrisis heeft Port de Liège, de autonome haven van Luik, in 2020 een nieuw record opgetekend in het transport van containers via de binnenvaart. Met 115.921 TEU (twenty foot equivalent units) en een vooruitgang met 20% (+19.701 TEU) noteerden de containerterminals van Port de Liège hun achtste opeenvolgende stijging.

Ahold Delhaize USA breidt micro-fulfilment uit met Swisslog

Peapod Digital Labs, de digitale en e-commerce afdeling van Ahold Delhaize USA, heeft de samenwerking met Swisslog aangekondigd om een proefproject met microfulfilmenttechnologie op te zetten met ‘The GIANT Company’ in Philadelphia. Dit pilootproject maakt gebruik van Swisslog’s warehouse automation oplossingen, waaronder AutoStore technologie ondersteund door Swisslog’s SynQ software, en de eigen manuele pickingcapaciteiten van Peapod Digital Labs.

Magazino rust mobiele robot uit met inductief batterijlaadsysteem

Met de mobiele robot SOTO 2 automatiseert roboticabedrijf Magazino de materiaaltoevoer in de maakindustrie. De robot vervoert volledig autonoom kleine ladingdragers met componenten van het magazijn naar de productielijn, haalt het leeggoed weer op en brengt het terug naar het magazijn.

WEG België voert service op dankzij extra magazijnruimte

WEG, fabrikant van tandwielkasten, motoren en aandrijvingen, heeft zijn bestaande warehouse in België (Nijvel) met 1800m² uitgebreid, waardoor de totale opslagruimte nu 6000m² bedraagt. Door de uitbreiding konden drie nieuwe docks worden geplaatst met een capaciteit voor grotere machines tot 12 ton, waardoor WEG nu eventueel ook grotere projecten kan aannemen.

Lalesse ontwikkelt gebruikersvriendelijke WCS user interface

Lalesse Logistic Solutions, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering waaronder AutoStore, heeft het afgelopen jaar een nieuwe en intuïtieve gebruikersinterface voor het warehouse control system LogiCS ontwikkeld. In combinatie met een geautomatiseerd magazijnsysteem (ASRS), zoals AutoStore, moet die nieuwe interface een oplossing bieden voor de toenemende eisen op het vlak van ‘next-day-delivery’ in de retail, met name in e-commerce.

Pauwels Consulting neemt DCI over

Pauwels Consulting, als adviesbureau gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, neemt IT-consultancybedrijf DCI over. Daarmee realiseert Pauwels Consulting zijn zesde overname in twee jaar tijd. DCI werd in 1997 in Sint-Niklaas opgericht door Joris Van Hoye.

Vanas introduceert Modula HC horizontale carrousel

Met de nieuwe horizontale carrousel Modula HC wil Vanas met een betaalbare oplossing inspelen op de groeiende vraag naar de automatisering van opslag en distributie van kleine producten en goederen.

Raskone Oy verhoogt productiviteit van medewerkers met Panasonic Toughbook

Raskone Oy is het grootste commerciële voertuigreparatiebedrijf van Finland. Net als tal van andere bedrijven die volop softwareoplossingen inzetten om het magazijnbeheer vlotter en meer foutloos te laten verlopen, had de onderneming nood aan de geschikte ondersteunende hardware.

Pipelife tilt Supply Chain Management naar een hoger niveau met Optimact

Een solide basis creëren voor een correcte voorspelling. Daarom heeft Pipelife Nederland(onderdeel van de Wienerberger Groep) Optimact geselecteerd. Nu het softwarepakket Optimact zijn waarde heeft bewezen in Nederland, ontdekken ook andere landen van Pipelife International de software.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.