52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Werkkledingspecialist Dassy breidt fulfilmentcenter uit met TGW

Dassy Europe is een Belgische leverancier van gespecialiseerde werkkleding, waaronder werkbroeken, jassen, beschermingsuitrusting en veiligheidsschoenen. Het bedrijf is in 20 landen actief en levert aan meer dan 1.000 gespecialiseerde handelaars.

Sorteercentrum van PostNL én toegangsweg vormen sluitstuk van MG Park De Hulst

Het bedrijvenpark MG Park De Hulst, aan het Kanaal in Willebroek, krijgt er de komende maanden een groot depot bij én een nieuwe toegangsweg, die zal aansluiten op de Koning Boudewijnlaan. Daarmee zit het hele bouwproject nu in de laatste rechte lijn: nog voor het einde van het jaar zal de volledige werf afgerond zijn.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman  Cases op www.incore.be

Chep Benelux initieert transportsamenwerking tussen klanten

Chep biedt wereldwijd duurzame supply chain-oplossingen aan, met als basis palletpooling. Gezien zijn wereldwijde netwerk van klanten en transporteurs heeft de aanbieder een goede kijk op de goederenstromen van al zijn klanten. Op basis van die data zoekt Chep naar synergieën tussen transportstromen van klanten en stelt hen optimaliseringsmogelijkheden voor.

Onderzoek ABN Amro: Transportsector herstelt zich fors in 2021

Uit het rapport ‘Op weg naar het einde’ van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse transportsector in 2021 met 2,5% zal groeien na een krimp (-4%) in 2020. Een andere opvallende bevinding in de sectorprognose Transport en Logistiek 2021-2022 is dat vooral de zee- en de kustvaart profiteren van het herstel van de industriële productie.

Jungheinrich richt zich met zijn Strategie 2025+ op winstgevende groei

Jungheinrich zal zich de komende jaren richten op het verhogen van de rendabiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Dat deelde het bedrijf in Hamburg mee op de voorstelling van zijn nieuwe strategie 2025+. Jungheinrich heeft zijn strategische groeidoelstelling voor 2020 al een jaar eerder bereikt dan gepland en wil zijn nieuwe strategie gebruiken om in de komende jaren nog meer waarde te creëren voor zijn stakeholders - klanten, medewerkers, aandeelhouders, handelspartners en de maatschappij.

Boa Concept levert met ‘Fast Track’ automatiseringsoplossing binnen de 2 weken

Boa Concept, de Franse aanbieder van intralogistieke oplossingen, levert met Plug-and-Carry al voorbekabelde en voorgeprogrammeerde conveyormodules om de installatietijd bij de klant aanzienlijk te verkorten. Omdat Boa Concept vaststelde dat zijn klanten grotendeels dezelfde functionaliteit nodig hebben voor hun ordervoorbereidingslijnen, zet de leverancier nu met Boa Fast Track een nieuwe stap richting vereenvoudigde implementatie.

Zweedse groothandel Hall Miba zet voice picking-systeem van Zetes in

Hall Miba is een toonaangevende groothandelaar in non-food producten voor tankstations en winkels in Zweden. In het kader van zijn digitaliseringstrategie was Hall Miba op zoek naar een schaalbare oplossing die de magazijnprocessen efficiënter en betrouwbaarder kon maken.

Zeeman optimaliseert fulfilment met Manhattan Active Warehouse Management

De Nederlandse textielretailer Zeeman heeft voor zijn centrale distributiecentrum in Alphen aan den Rijn gekozen voor Manhattan Active Warehouse Management. Het systeem is onderdeel van een supply chain transformatie bij Zeeman, die moet zorgen voor sneller en flexibeler fulfilment van zijn Europese winkelnetwerk.

Exact treedt toe tot Smart Connected Supplier Network

Exact, ontwikkelaar van software voor financieel management, ERP en HR-salarisadministratie, treedt als service provider toe tot het Smart Connected Supplier Network (SCSN). Daardoor kunnen klanten van Exact Online automatisch bestellingen uitwisselen met andere aangesloten partijen op het netwerk, ongeacht het ERP-systeem dat zij gebruiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.