52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

H.Essers neemt bouwtransportactiviteiten Alders Bulk Logistics over

Met zijn segment Infra biedt H.Essers al jaren logistieke oplossingen voor de bouwsector. De logistiek dienstverlener verstevigt nu zijn positie in het marktsegment door de bouwtransportactiviteiten van Alders Bulk Logistics – tot voor kort Alders Transport – over te nemen.

UPS Healthcare breidt wereldwijd netwerk voor koudeketenlogistiek uit

Marken, de logistieke divisie voor klinische testen van UPS Healthcare, heeft zijn wereldwijde netwerk uitgebreid om tegemoet te komen aan de toegenomen vraag naar diensten voor de toeleveringsketen van klinische geneesmiddelen, vooral voor klinische cel- en gentesten.

Witron verdubbelt productiecapaciteit in Parkstein

Begin 2019 besloot Walter Winkler, oprichter en eigenaar van Witron, de productiecapaciteit in thuishaven Parkstein met 120.000m² uit te breiden tot een totaal van 220.000m², goed voor een investeringsvolume van ongeveer 200 miljoen euro. Na een plannings- een constructieperiode van ruim 2,5 jaar en net op tijd voor het vijftigjarige jubileum van het bedrijf worden sinds september 2021 dynamische elementen van transportbandsystemen en schakelkasten geproduceerd in de nieuwe ‘Werk II Nord’-faciliteit.

Delwi/Groenink Machinefabriek gaat live met SPS shopfloor applicatie

De groei van Delwi/Groenink Machinefabriek uit het Nederlandse Enschede en het feit dat het bedrijf sinds drie jaar onder een auditcontrole valt, leidden tot de wens om meer grip op de processen te krijgen. Daarop koos de onderneming voor de shop floor applicatie van Smart Production Solutions.

Drie Belgische start-ups nemen deel aan PwC Scale-programma Consumer Markets

PwC België kondigt aan dat zes start-ups deelnemen aan het 2021 PwC Scale-programma Consumer Markets. Dat programma moet technologische start-ups in retail, transport, logistiek en consumentengoederen helpen te groeien. Het brengt gevestigde namen uit de consumentenmarkt enerzijds en snelgroeiende en disruptieve technologiestart-ups anderzijds samen om nauwer te kunnen samenwerken en innovatie in de markt te stimuleren.

Estée Lauder investeert in robotisering van Inther Group

Cosmeticabedrijf Estée Lauder heeft een overeenkomst gesloten met system integrator Inther Group voor de implementatie van de GRIPP (Gantry Robotic Intelligent Piece Picker). GRIPP staat voor volautomatische, compacte robot picking technologie en werd ontwikkeld door Inther, met wie Estée Lauder al jaren samenwerkt.

Coop Zwitserland vernieuwt infrastructuur van handheld terminals voor in-store processen met Zetes

De Zwitserse Coop Group heeft meer dan 2200 van zijn winkels voorzien van een nieuwe infrastructuur van handheld terminals. Daarvoor deed de winkelketen een beroep op Zetes, dat gespecialiseerd is in supply chain execution. Zetes leverde 10.000 Zebra PS20 personal shoppers voor klanten en 13.500 Datalogic Memor 20 mobiele computers voor winkelmedewerkers.

Combilift introduceert nieuw XLE-model

Combilift, de Ierse leverancier van materials handling oplossingen, breidt zijn gamma elektrische heftrucks uit met de Combi-XLE. Deze multidirectionele vorkheftruck heeft een hefvermogen tot 5 ton en moet met een emissievrije werking zorgen voor krachtige prestaties, zowel binnen als buiten, in uiteenlopende sectoren en toepassingen.

5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial) Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation.

Supply Chain Innovations 2021

Bekijk het volledige programma   Op 7 oktober organiseert Value Chain HET event voor de supply chain managers: Supply Chain Innovations 2021. Met 60 partners die hun innovaties tonen op het netwerkplatform en 40 uiteenzettingen over diverse aspecten van het supply chain management, is dit het belangrijkste event van het jaar.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.