52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Het onderzoek toont bovendien aan dat 43% van de bedrijven in dezelfde periode één tot vijf keer te maken heeft gehad met inspecties onderweg. Opmerkelijk, aangezien in België juist bekend werd dat er in de afgelopen jaren steeds minder controles worden uitgevoerd.

Ondertussen zegt 41% van de Europese transportbedrijven dat ze de afgelopen twaalf maanden tussen de één en tien keer een klus hebben moeten weigeren omdat ze onvoldoende inzicht hadden in de resterende rijtijden van hun chauffeurs.  
“We hebben gesproken met meer dan duizend transportbedrijven in heel Europa”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Daaruit blijkt dat bedrijven met een slimme digitale strategie nu al een voorsprong hebben.”

“Meer dan 60% van de Europese transportbedrijven gebruiken nu downloads op afstand om de tachograafgegevens te beheren”, vervolgt hij. “Dat is niet verrassend, want die methode is eenvoudiger en minder tijdrovend. Een belangrijke minderheid is echter nog steeds afhankelijk van handmatig downloaden om aan de wet- en regelgeving te blijven voldoen. Dat betekent dat hun zware bedrijfsvoertuigen van de weg af moeten zijn wanneer het tijd is om de vereiste gegevens te verzamelen. Van de bedrijven die handmatig downloaden, is 40% iedere maand dertig tot zestig minuten per voertuig kwijt aan het ophalen van de tachograafgegevens.”

Respondenten van het onderzoek deelden eveneens hun mening over brandstofverbruik, productiviteit en veiligheid. Bijna de helft (49%) van de transportbedrijven monitort kilometerregistratie om brandstofverspilling tegen te gaan en 38% investeert daarvoor in rijopleidingen. Om veilig rijgedrag op de weg te stimuleren, stuurt 42% de chauffeurs op training en monitort 33% het rijgedrag. Daarnaast investeert 15% in een-op-een managementsessies over het onderwerp. Het onderzoek wijst verder op angst voor gegevensbeveiliging, waarbij meer dan de helft van de respondenten zich zorgen maken over hoe nieuwe regelgeving, zoals de AVG, hun verwerking van tachograafgegevens beïnvloedt.

Recente nieuwsberichten

Duvel Moortgat kiest planning- en scheduling tools van Infor

Duvel Moortgat is als familiebedrijf gegroeid van een lokale brouwerij naar een mondiale speler met 10 productiesites in o.a. België, de VS en Tsjechië. Doordat bierproductie seizoensgebonden is, door de coronapandemie die tot een onvoorspelbare productie leidde en door de algemeen constante groei van Duvel, bereikte de planning van het productieproces via Excel de limiet.

Nieuw diepvriesmagazijn van Mercadona is operationeel met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft zijn nieuwe geautomatiseerde magazijn voor diepvriesproducten in Guadix (Granada, Spanje) op tijd kunnen opstarten, na de succesvolle technologie-implementatie door Witron. Hoewel de coronapandemie voor organisatorische en logistieke uitdagingen zorgde, kon de productieve opstart van het diepvriesmagazijn toch na acht weken, binnen de contractueel overeengekomen termijn, worden afgerond.

Descartes verbetert rittenplanning en mobiele oplossingen met AI- en machine learning

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, verbetert zijn rittenplanning en mobiele oplossingen met artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Die verbeteringen moeten gebruikers meer inzicht in de vlootprestaties bieden en zorgen voor optimalisering op het vlak van rittenplanning.

Bruneau stuurt nieuw magazijn in Italië aan met WMS van Savoye

Het Franse e-commercebedrijf Bruneau, gespecialiseerd in kantoorbenodigdheden en -meubelen, verbruiksartikelen en apparatuur, gaat in zijn nieuwe magazijn in Siziano (bij Milaan) Odatio WMS gebruiken, de recente warehouse managementoplossing van systeemintegrator Savoye.

Sensolus en VanRoey.be sluiten partnership voor geïntegreerd end-to-end asset management

De Gentse scale-up Sensolus – leverancier van traceer- en IoT-technologie – en de Kempische IT-dienstverlener VanRoey.be – dat bedrijven bijstaat in de digitalisering en automatisering van hun processen – slaan de handen in elkaar. Met de systeemkennis van VanRoey.be en de productkennis van Sensolus enerzijds, en een complementair diensten- en productportfolio anderzijds, willen de partners een end-to-end asset management-oplossing aanbieden die volledig kan worden geïntegreerd in complexe bedrijfsprocessen.

Aspire bouwt geautomatiseerde productiesite voor insecteneiwitten met Dematic

Het Canadese bedrijf Aspire Food Group kweekt en verwerkt krekels tot natuurlijke, duurzame voedingsingrediënten. Het bedrijf richt zich op markten die krekels en hun bijproducten gebruiken in voeding voor mens en dier, in de biogeneeskunde en in de agrochemie.

Vega implementeert Magistor WMS van Savoye

Vega is gespecialiseerd in hygiëne-, reinigings- en verpakkingsproducten voor professionals uit Nieuw-Caledonië. Het bedrijf is zowel producent als distributeur van meer dan 2.000 artikelen en bedient klanten in Nieuw-Caledonië en de landen in de Stille Oceaan.

Aptean neemt Objective over

MES- en WMS-provider Objective, met hoofdkantoor in het Belgische Wichelen, is overgenomen door Aptean, een wereldwijde leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen, met hoofdkantoor in Alpharetta, Georgia (VS). Aptean beschikt over kantoren in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific en biedt zowel cloud- als on-premise implementatie-opties.

Infor neemt Lighthouse Systems over

Infor, aanbieder van industriespecifieke ERP-oplossingen, kondigt de overname aan van Lighthouse Systems, een leverancier van manufacturing execution systems, gevestigd in het Engelse Crawley, ten zuiden van Londen. Het bekendste product van Lighthouse Systems is Shopfloor-Online.

Shippeo en Simacan maken samen goederentransport voorspelbaar

Shippeo, leverancier van realtime transport visibility-oplossingen (RTTV), en Simacan, een Nederlandse aanbieder van slimme last mile-distributieoplossingen, kondigen een strategische samenwerking aan om de leveringsketen te integreren. Door hun cloudsoftware te combineren, willen beide bedrijven inzicht bieden in de prestaties van de gehele transportketen, zonder in te leveren op dataveiligheid of -volledigheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.