5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial)
WAT IS EEN GTP-SYSTEEM?
Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Deze geautomatiseerde oplossing is met name relevant in pick-and-pack- en casepicking toepassingen, vooral voor artikelen met een gemiddelde tot lage omzetsnelheid. De oplossing neemt minder ruimte in beslag en geeft de productiviteit een boost.

VOORDELEN VAN EEN GOODS-TO-PERSON OPLOSSING
Het grote voordeel van deze oplossing zijn de hoge prestaties tijdens het orderverzamelen. Het magazijn reageert sneller op inkomende bestellingen, urgente bestellingen kunnen eenvoudiger worden afgehandeld en de cut-off tijden liggen dicht bij de vertrektijden van de vervoerders. Prima voor de omzet. Een ander voordeel van de Goods-to-Person oplossing is ruimtebesparing. Er is een kleiner magazijnvolume nodig voor dezelfde voorraad. U kunt de ruimte benutten voor andere werkzaamheden of voor de opslag van slow movers. Met een geautomatiseerd opslagsysteem wordt de ruimte die normaal gesproken ingenomen wordt door gangpaden tot een minimum beperkt.
Tot slot brengt het gebruik van een Goods-to-Person oplossing ook een hogere kwaliteit van orderverzamelen met zich mee. Met andere woorden, minder fouten. Uw orderpickers zullen vooral de ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkplekken waarderen. Onnodig bukken en reiken behoren tot het verleden, evenals vaak voorkomende lichamelijke klachten. Ze kunnen zich simpelweg concentreren op de orders. 

WAAROM IS HET BEPALEN VAN DE GROOTTE VAN HET SYSTEEM ZO BELANGRIJK?
Het op de juiste wijze bepalen van de afmetingen van het systeem zorgt voor een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing met als resultaat een duurzame investering. Een onnauwkeurige dimensionering echter kan leiden tot over- of onderschatting van de verwachte prestaties van het systeem, tot het opnemen van irrelevante SKU's of tot een verkeerd beheer van de voorraad en dus uiteindelijk nadelige financiële gevolgen.
 
HET BEPALEN VAN DE GROOTTE IN 5 BELANGRIJKE STAPPEN

STAP 1
WAT ZIJN DE GEWENSTE PRESTATIES?
De productiviteit van de Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende parameters, zoals het gewicht en de afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. De output wordt zeker ook beïnvloed door een juiste ergonomische inrichting van de stations zelfs, zoals een schuin geplaatste aan- en afvoer van de bakken voor eenvoudiger picken. Om de verwachte snelheid op de werkplek goed te kalibreren, kunt u het beste uitgebreid testen op basis van standaard orders en met behulp van een testwerkstation.
 
STAP 2
WELKE SKU’S GAAN WE IN HET GTP-SYSTEEM OPSLAAN? WELKE NIET?
Niet alle SKU's zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Door een analyse van de artikeldatabase en de bestellingen (hoeveelheden, patronen…) kan de relevantiezone van het systeem worden bepaald. Er moet rekening gehouden worden met twee belangrijke aspecten, namelijk de dagelijkse bestelhoeveelheid en de grootte/gewichtskenmerken van elke SKU. Zware en volumineuze producten zijn meer geschikt om te worden gepickt met behulp van een semi-automatische verzamelprocedure. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of lage omzetsnelheid, behalve voor die producten waarvan het bijvoegen in het systeem de benodigde investering niet significant verandert.
 
STAP 3
HET OPTIMALISEREN VAN DE OPSLAGDICHTHEID  
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraadhoeveelheden. Afhankelijk van de gekozen SKU, zal deze essentiële stap in de analyse het mogelijk maken om voor elke geschikte SKU de juiste opslagwijze te bepalen, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken, hun hoogte, hun type (groot, klein of gecompartimenteerd). Het juiste aantal posities en gangpaden kan vervolgens worden gedefinieerd op basis van de beschikbare ruimte, de hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem, zoals het aantal orderregels per uur.
 
STAP 4
WAT WORDT DE REPLENISHMENT STRATEGIE?
Vervolgens is het belangrijk om voor elke geschikte SKU een efficiënte replenishment strategie (frequentie en volume) te definiëren. We willen vooruitziend genoeg zijn om het systeem op het juiste moment aan te vullen en uiteraard voorkomen dat dezelfde SKU te vaak moet worden aangevuld. Het is ook essentieel om te beslissen wanneer replenishment zal plaatsvinden, buiten de productietijd of gelijktijdig. Immers, deze keuze zal een impact maken op de grootte van de verschillende goederenstromen.
 
STAP 5
BUDGET EN AFMETINGEN
Tenslotte moet u een duidelijke visie ontwikkelen over de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet afgestemd worden op de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het gewenste rendement op de investering. Door dit soort prognoses in samenwerking met uw systeemleverancier uit te werken, komt u uiteindelijk tot de benodigde configuratie (aantal gangpaden, aantal werkstations, aantal shuttles enzovoorts) en toekomstige ontwikkelingsscenario's voor de orderverzamelactiviteit.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer info: https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0   

Recente nieuwsberichten

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.