5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial)
WAT IS EEN GTP-SYSTEEM?
Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Deze geautomatiseerde oplossing is met name relevant in pick-and-pack- en casepicking toepassingen, vooral voor artikelen met een gemiddelde tot lage omzetsnelheid. De oplossing neemt minder ruimte in beslag en geeft de productiviteit een boost.

VOORDELEN VAN EEN GOODS-TO-PERSON OPLOSSING
Het grote voordeel van deze oplossing zijn de hoge prestaties tijdens het orderverzamelen. Het magazijn reageert sneller op inkomende bestellingen, urgente bestellingen kunnen eenvoudiger worden afgehandeld en de cut-off tijden liggen dicht bij de vertrektijden van de vervoerders. Prima voor de omzet. Een ander voordeel van de Goods-to-Person oplossing is ruimtebesparing. Er is een kleiner magazijnvolume nodig voor dezelfde voorraad. U kunt de ruimte benutten voor andere werkzaamheden of voor de opslag van slow movers. Met een geautomatiseerd opslagsysteem wordt de ruimte die normaal gesproken ingenomen wordt door gangpaden tot een minimum beperkt.
Tot slot brengt het gebruik van een Goods-to-Person oplossing ook een hogere kwaliteit van orderverzamelen met zich mee. Met andere woorden, minder fouten. Uw orderpickers zullen vooral de ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkplekken waarderen. Onnodig bukken en reiken behoren tot het verleden, evenals vaak voorkomende lichamelijke klachten. Ze kunnen zich simpelweg concentreren op de orders. 

WAAROM IS HET BEPALEN VAN DE GROOTTE VAN HET SYSTEEM ZO BELANGRIJK?
Het op de juiste wijze bepalen van de afmetingen van het systeem zorgt voor een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing met als resultaat een duurzame investering. Een onnauwkeurige dimensionering echter kan leiden tot over- of onderschatting van de verwachte prestaties van het systeem, tot het opnemen van irrelevante SKU's of tot een verkeerd beheer van de voorraad en dus uiteindelijk nadelige financiële gevolgen.
 
HET BEPALEN VAN DE GROOTTE IN 5 BELANGRIJKE STAPPEN

STAP 1
WAT ZIJN DE GEWENSTE PRESTATIES?
De productiviteit van de Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende parameters, zoals het gewicht en de afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. De output wordt zeker ook beïnvloed door een juiste ergonomische inrichting van de stations zelfs, zoals een schuin geplaatste aan- en afvoer van de bakken voor eenvoudiger picken. Om de verwachte snelheid op de werkplek goed te kalibreren, kunt u het beste uitgebreid testen op basis van standaard orders en met behulp van een testwerkstation.
 
STAP 2
WELKE SKU’S GAAN WE IN HET GTP-SYSTEEM OPSLAAN? WELKE NIET?
Niet alle SKU's zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Door een analyse van de artikeldatabase en de bestellingen (hoeveelheden, patronen…) kan de relevantiezone van het systeem worden bepaald. Er moet rekening gehouden worden met twee belangrijke aspecten, namelijk de dagelijkse bestelhoeveelheid en de grootte/gewichtskenmerken van elke SKU. Zware en volumineuze producten zijn meer geschikt om te worden gepickt met behulp van een semi-automatische verzamelprocedure. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of lage omzetsnelheid, behalve voor die producten waarvan het bijvoegen in het systeem de benodigde investering niet significant verandert.
 
STAP 3
HET OPTIMALISEREN VAN DE OPSLAGDICHTHEID  
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraadhoeveelheden. Afhankelijk van de gekozen SKU, zal deze essentiële stap in de analyse het mogelijk maken om voor elke geschikte SKU de juiste opslagwijze te bepalen, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken, hun hoogte, hun type (groot, klein of gecompartimenteerd). Het juiste aantal posities en gangpaden kan vervolgens worden gedefinieerd op basis van de beschikbare ruimte, de hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem, zoals het aantal orderregels per uur.
 
STAP 4
WAT WORDT DE REPLENISHMENT STRATEGIE?
Vervolgens is het belangrijk om voor elke geschikte SKU een efficiënte replenishment strategie (frequentie en volume) te definiëren. We willen vooruitziend genoeg zijn om het systeem op het juiste moment aan te vullen en uiteraard voorkomen dat dezelfde SKU te vaak moet worden aangevuld. Het is ook essentieel om te beslissen wanneer replenishment zal plaatsvinden, buiten de productietijd of gelijktijdig. Immers, deze keuze zal een impact maken op de grootte van de verschillende goederenstromen.
 
STAP 5
BUDGET EN AFMETINGEN
Tenslotte moet u een duidelijke visie ontwikkelen over de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet afgestemd worden op de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het gewenste rendement op de investering. Door dit soort prognoses in samenwerking met uw systeemleverancier uit te werken, komt u uiteindelijk tot de benodigde configuratie (aantal gangpaden, aantal werkstations, aantal shuttles enzovoorts) en toekomstige ontwikkelingsscenario's voor de orderverzamelactiviteit.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer info: https://www.savoye.com/nl/advanced-technologies-0   

Recente nieuwsberichten

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Eén op vijf warehouses kan volumetoename amper opvangen

Het aantal goederen dat in magazijnen in België en Nederland ligt opgeslagen, is de afgelopen twaalf maanden sterk toegenomen. Maar liefst 75% van de supply chain professionals uit België en Nederland spreekt van een significante groei. Tegelijkertijd geeft ook 75% van de supply chain professionals aan dat ze hun magazijnen zullen moderniseren, terwijl 56% van plan is nieuwe, moderne magazijnen te openen. Dat blijkt uit ‘State of Warehouse Operations 2024’, een onderzoek van Manhattan Associates bij 2.000 supply chain professionals wereldwijd, waarvan 200 uit België en Nederland.

Nieuwe vrachtroute voor Lufthansa Cargo vanuit München

Lufthansa Cargo heeft sinds 6 juli zijn operaties op de Zuid-Duitse hub uitgebreid. Een A321-vrachtvliegtuig staat voortaan twee keer per week in voor de connectie München met Istanbul, elke zaterdag en zondag. Op die manier wordt het bestaande netwerk vanuit München uitgebreid.

Jungheinrich België introduceert elektrische servicewagens

De heftruckfabrikant kondigt de introductie van elektrische servicewagens aan als onderdeel van zijn continue inzet op het vlak van duurzaamheid. De stap is een nieuwe mijlpaal in de strategie van Jungheinrich om de emissies van zijn wagenpark aanzienlijk te verminderen. “Het doel is om tegen 2030 de emissies van ons volledige wagenpark, zowel personenwagens als servicevoertuigen, tot nul te herleiden”, aldus Harm de Vries, managing director bij Jungheinrich. “We hebben niet enkel ons wagenpark vernieuwd, maar ook geïnvesteerd in de omschakeling naar hernieuwbare elektriciteit voor alle vestigingen, door middel van stroom uit regeneratieve bronnen en de installatie van fotovoltaïsche systemen ter plaatse.”

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.