5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Distrilog Group neemt De Rocker Logistics over

3PL’er Distrilog Group neemt sectorgenoot De Rocker Logistics, met vestiging in Zele, over. De overname markeert volgens de partners een strategische uitbreiding voor beide bedrijven. Distrilog Group versterkt zijn positie in de geconditioneerde voedingslogistiek en breidt zijn geografische aanwezigheid in Vlaanderen verder uit door de strategische locatie van De Rocker Logistics tussen Gent en Antwerpen.

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Vectura AS neemt nieuw palletbuffersysteem van Dematic in gebruik

Vectura AS, een toonaangevende distributeur en leverancier van logistieke diensten voor alcoholische dranken in Noorwegen, heeft een geautomatiseerd buffer- en sequentiëringsysteem van Dematic in gebruik genomen. Het nieuwe systeem is een upgrade van het geautomatiseerde palletmagazijn van het bedrijf in Gjelleråsen bij Oslo.

Voorstel van Europese Commissie steunt vergroening van transport

Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistiek dienstverleners, laat weten verheugd te zijn met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie in verband met maten en gewichten van vrachtwagens. “Er wordt eindelijk een einde gesteld aan een aantal absurde regels”, klinkt het bij de federatie.

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Ceva Logistics installeert 57 extra Skypod-magazijnrobots van Exotec

Ceva Logistics breidt de magazijnautomatisering uit in zijn twee magazijnen in het Nederlandse Venray. De logistiek dienstverlener koos daarvoor het Skypod Systeem van het Franse Exotec, waarmee de vestiging van Ceva Logistics in Roosendaal al langer werkt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.