5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Delhaize en Montea bouwen e-commerce home delivery center in Vorst

Vastgoedinvesteerder Montea bouwt voor Delhaize een nieuw home shop center op de voormalige Lipton-site in Vorst. De site aan de rand van Brussel, waar Delhaize een groot Home Delivery-klantenbestand heeft, is volgens de retailer de ideale uitvalsbasis om zijn klanten in het Brusselse beter te bedienen met nog versere producten, door de kortere afstand die moet worden afgelegd en producten die daardoor minder lang onderweg zijn.

‘Pallet Control Tower Online’ voor EPAL europallets is live

Pallet Control Tower (PCTO) is live gegaan. Het betreft een 24/7 online platform dat ‘collection’, ‘delivery’ en ‘matching’ van EPAL europallets zowel virtueel als fysiek mogelijk maakt, mede dankzij de in eigen huis ontwikkelde btw-vrije e-Credit.

Roboticaonderneming Magazino 100% in handen van Jungheinrich

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich neemt zijn landgenoot Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Sinds 2020 bezit Jungheinrich aandelen van Magazino. Na de uitbreiding in 2022 waar het aandeelhouderschap tot 21,7% werd verhoogd, verwerft Jungheinrich nu alle aandelen van de oprichters en de voormalige medeaandeelhouders, waaronder Cellcom, Fiege Logistik en Körber.

Schoonmaakbedrijf Group-f beheert wagenpark met Webfleet

Group-f, gevestigd in Kontich, specialiseert zich naast particuliere schoonmaak en de reiniging van kantoren ook in de verhuur van hoogwerkers. De vloot van het familiebedrijf telt niet minder dan 250 voertuigen, waaronder bestelwagens, hoogwerkers, vrachtwagens en assets.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.