5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Ongeëvenaard fulfilmentcentrum voor Decathlon (Frankrijk)

(Advertorial) De toonaangevende Franse sportartikelenspecialist Decathlon automatiseerde zijn intralogistiek met FlashPick van TGW. Het logistieke centrum in Rouvignies (Noord-Frankrijk) is de high-performance ruggengraat van de gehele supply chain van Decathlon. Van daaruit worden de producten verzonden naar 25 regionale opslagcentra. Het intralogistieke centrum verhoogt de efficiëntie en flexibiliteit en legt de basis voor een aanzienlijke verlaging van de logistieke kosten dankzijn de lage Totale Cost of Ownership (TCO).

Verzeker uzelf van een ononderbroken productiviteit

(Advertorial) Naadloze processen, een ononderbroken goederenstroom & tevreden, efficiënte heftruckchauffeurs: welke magazijnverantwoordelijke droomt daar nu niet van? Om deze droom werkelijkheid te laten worden, moet aan bepaalde criteria worden voldaan. Hieronder leest u waarom u bij Motrac en Linde aan het juiste adres bent voor de 3 belangrijkste ervan.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter.

Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower

Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman

Join Decathlon, Colruyt and many more to learn how to improve your Supply Chain

(Advertorial) Meet with Supply Chain experts and retail experts to learn how to optimize processes at the Board Beyond Event on November 21st at the Louwman Museum in The Hague.

Dematic voltooit automatiseringsproject voor Duitse Bünting Group

De Duitse levensmiddelenketen Bünting SCM/Logistik GmbH levert aan ongeveer 200 eigen winkels en zowat 200 onafhankelijke supermarkteigenaren. Het nieuwe logistieke centrum in Nortmoor, Nedersaksen, verzorgt ook de bestellingen van e-commerce klanten via de online supermarktportalen. Toen de onderneming zich realiseerde dat ze een groeiende selectie artikelen in discount superstores moest aanbieden, ging ze op zoek naar een efficiënte oplossing om de processen te verbeteren. De keuze viel op Dematic. De aanbieder van geautomatiseerde oplossingen voor klanten in productie, opslag en distributie, voorzag het magazijn in Nortmoor van een automatiseringsproject met innovatieve magazijntechnologie.

Olivier Billiau nieuwe CEO van Simac Phi Data

Simac Phi Data heeft Olivier Billiau (foto) aangesteld als nieuwe CEO. Eerder werd de functie van CEO ingevuld door Guy Couder, die na 37 jaar afscheid neemt van het bedrijf. Wel blijft hij nog enkele maanden als extern adviseur bij Simac Phi Data betrokken.

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.