5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Joint venture WDP en VIB breidt uit in Noordrijn-Westfalen

WVI, de joint venture tussen WDP en VIB, die vorig jaar werd opgericht met het oog op regionale uitbreiding van beide vennootschappen in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg, heeft een bestaande site verworven in Bottrop in Noordrijn-Westfalen.

Jungheinrich neemt aandeel in robotica start-up Magazino

Met automatisering als een van de grootste groeipijlers binnen intralogistiek – een trend die wordt veroorzaakt door de aanhoudende groei van de online handel en het wereldwijde tekort aan geschoolde logistieke medewerkers, met name heftruckchauffeurs – verwacht Jungheinrich AG de komende jaren dubbelcijferige groei in dat segment.

Inther introduceert plug & play-methode voor conveyorsystemen

Inther Conveyor Equipment – onderdeel van Inther Group – heeft voor zijn modulaire platform van geïntegreerde conveyorsystemen een nieuwe plug & play-methode ontwikkeld. Daarbij wordt iedere module van tevoren compleet gebouwd, bekabeld en getest.

B2A Technology wordt Alstef Group

Na de overname van het Nieuw-Zeelandse Glidepath en de aanstelling van Nicolas Breton als chief operating officer heeft B2A Technology, leverancier van o.m. systemen voor automatische bagageafhandeling, nu ook een naamsverandering doorgevoerd.

Hoe combineer je e-commerce met fysieke winkels?

Artikel - Hoewel steeds minder bedrijven e-commerce links kunnen laten liggen, zullen fysieke winkelpunten een constante in het retaillandschap blijven. Het ziet er dan ook naar uit dat omnichannelretail – en de bijbehorende supply chain – ‘the way to go’ is.

Dematic tekent automatiseringscontract van ruim 50 miljoen euro met Reitan Distribution

Dematic, leverancier van intralogistieke oplossingen, heeft een nieuw contract gesloten met Reitan Distribution A/S in Horsens (Denemarken). Reitan Distribution levert levensmiddelen aan meer dan 900 winkels in heel Denemarken, waaronder ruim 340 eigen REMA 1000-winkels en -supermarkten en 7-Eleven vestigingen.

Trends Business Information lanceert ProspectFinder

Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.

Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren

Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.

Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing

Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.

Alibaba gaat leveren met autonome robots

De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.