5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Identification Products richt vestiging in Nederland op

Identification Products International uit Kapellen is aanbieder van een totaaloplossing voor de integratie van auto ID-toepassingen voor warehouse management (scanning & mobility, track & trace, barcode printing & labeling) met daarbij een eigen afdeling die zich toelegt op de productie van alle soorten etiketten.

Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

MDI gaat aan de slag met gemengde krattenverwerkingssysteem van Dematic

Het Amerikaanse Merchants Distributors (MDI) en moederbedrijf Alex Lee zijn gevestigd in Hickory, North Carolina, en leveren food en non-food items aan meer dan 600 retailwinkels in de VS en op andere locaties. Omdat de groothandsdistributeur in de afgelopen vijf jaar 33% meer afnemers aan zijn bestand wist toe te voegen, goed voor een omzetstijging van 45%, werd besloten de bestaande faciliteit in Caldwell Country, North Carolina, uit te breiden met meer dan 18.500m² omgevingstemperatuurfaciliteit en verhoogde capaciteit.

Denkavit gaat productie en distributielogistiek beheren met Reflex WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Denkavit, producent en distributeur van jongdiervoeding en ‘feed ingredients’, gaat gebruik maken van Reflex WMS for Factory voor het beheer van zijn nieuwe grondstoffenmagazijn op het productieterrein. Denkavit bedient zijn klanten in zestig landen vanuit vijf fabrieken (in Nederland, Frankrijk, Italië en de VS) en twee verkoopkantoren (in Spanje en Duitsland).

Datalogic lanceert de nieuwe Skorpio X5 key-based mobiele computer

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, brengt de Skorpio X5 op de markt. Deze key-based mobiele computer moet bedrijven in retail, transport, logistiek, productie en de gezondheidszorg helpen bij een snelle en nauwkeurige gegevensregistratie en op die manier bijdragen tot realtime inzicht bij toepassingen als warehousing, verwerking, inventarisatie, opslag, verzending en ontvangst.

Savoye ontwikkelde mobiele robot voor het warehouse

Savoye, aanbieder van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, heeft een robotoplossing ontwikkeld die van meet af aan bedoeld was voor toepassing in het warehouse. De oplossing, die binnen een bestaand orderverzamelsysteem direct in gebruik kan worden genomen, moet zorgen voor betere prestaties van de medewerkers en moet de fysiek zwaarste taken in het warehouse elimineren.

Linde lanceert FP Narrow Range trucks voor meer manoeuvreerbaarheid

Met de lancering van de FP Narrow Range-lijn heeft Linde zijn assortiment magazijntrucks verder uitgebreid met smalle en manoeuvreerbare stapelaars en handpallettrucks. Deze nieuwe uitvoeringen beschikken over een staplatform en zijn met hun breedte van 720mm smaller dan een europallet (1200 x 800mm).

Dematic automatiseert hoofddistributiecentrum Landmark Group

Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor retailorganisatie Landmark Group in Dubai, VAE. Het nieuwe DC is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dicht bij de DP World Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld.

Opschalen kan vlot

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing gebouwd worden met een matige investering. Seizoen-pieken kunnen met tijdelijk meer personeel opgevangen worden. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit, dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Danone Rusland en Generix Group implementeren WMS op afstand in meerdere magazijnen tegelijk

Danone en Generix Group, leverancier van SaaS-software voor collaborative supply chain management, hebben samen een methodologie ontwikkeld om met behulp van virtual reality technologie magazijnoperaties van op afstand te realiseren. Generix Group heeft de methodologie voor de implementatie van een remote warehouse management systeem (WMS) toegepast in de vestiging van Danone in het Russische Lipetsk, de eerste van vijftien in het hele project.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.