5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Ronald Schepers benoemd tot sales director Reflex Benelux

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group heeft Ronald Schepers (57) benoemd tot Reflex sales director voor de Benelux-regio. Ronald Schepers is bijna zijn hele carrière actief geweest op het gebied van logistiek en distributie.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower  Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   cases op www.incore.be >

Nieuwe platformpallettrucks van Hyster zijn klaar voor lithium-ion

Hyster Europe heeft drie nieuwe platformpallettruckmodellen op de markt gebracht. De modellen zijn voorbereid om ook met lithium-ion batterijen te kunnen werken, wat de productiviteit in intensieve industriële toepassingen moet maximaliseren.

Meer SKU’s per palletsectie

(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Eolane stroomlijnt demand management met Optimact

(Advertorial) Als producent van elektronische componenten had Eolane Tallinn nood aan een hogere transparantie in de keten, met het oog op een efficiënter demand management. De oplossing vond de organisatie in Optimact van Xeleos Consulting.

Roba Metals detecteert en lokaliseert pallets dankzij Aucxis en Sato RFID printers

Aucxis, partner van Sato Benelux voor RFID-oplossingen, heeft de operationele snelheid en efficiëntie bij het Nederlandse bedrijf Roba Metals verhoogd met behulp van de Sato CL4NX RFID printer. Met gemiddeld 7.000 stalen pallets in voorraad en duizenden leveringen per week, beslaat het Roba Metals servicecentrum en verkoopkantoor in Genk een oppervlakte van 20.000m² en bevat het coils van roestvrij staal die opnieuw worden verwerkt tot op maat gesneden platen voor klanten.

Verkoop van zware elektrische Volvo-trucks nog voor dit jaar

Volvo Trucks start dit jaar nog met de officiële verkoop van zijn complete range zware elektrische trucks, bestaande uit drie modellen. Volgens de vrachtwagenproducent is de tijd rijp voor een snelle toename van het aantal elektrische voertuigen in het zwaardere wegtransport.

Siemens en Google Cloud brengen AI op schaal naar de maakindustrie

Google Cloud en Siemens, leverancier van automatiseringsoplossingen en industriële software, gaan samenwerken om productieprocessen te optimaliseren en de productiviteit op de werkvloer te verbeteren. Daartoe zal Siemens de datacloud- en artificiële intelligentie/machine learning (AI/ML)-technologieën van Google Cloud integreren in zijn fabrieksautomatiseringsoplossingen.

SAS Belux en CGI Nederland willen samen digitale transformatie van productiebedrijven versnellen

SAS gaat samenwerken met ICT-dienstverlener CGI om klanten in manufacturing op het volledige traject van hun digitale transformatie te ondersteunen. SAS Belux en CGI vullen elkaar naar eigen zeggen perfect aan om ervoor te zorgen dat bedrijven hun productieprocessen effectief met artificiële intelligentie (AI) en analytics kunnen stroomlijnen en optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.