5 factoren voor het bepalen van de afmetingen van een goods-to-person oplossing

(Advertorial)Een Goods-to-Person (GtP) oplossing brengt verschillende items uit een order naar het werkstation van een medewerker. Het concept is verder eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens vervoerd met behulp van een combinatie van liften en transportbanden naar een orderverzamel- of palletiseerstation. Een GtP oplossing is met name geschikt voor pick en pack of case picking toepassingen.

Het grote voordeel van dit soort systemen zijn de hoge prestaties bij het orderverzamelen. Orders kunnen zeer snel worden uitgeleverd en men kan latere cutoff tijden hanteren. Een ander voordeel is de ruimtebesparing, met een mogelijke afname van het magazijnvolume. Immers, de ruimte voor gangpaden wordt tot een minimum beperkt doordat ze ingenomen worden door enkel machines. Uw medewerkers zijn actief op ergonomische, gebruiksvriendelijke en comfortabele werkstations en hoeven zich alleen maar bezig te houden met het orderpicken zelf. Doordat ze op 1 plek blijven, neemt de efficiency, productiviteit en werkkwaliteit toe.
Waarom is het vooraf bepalen van de juiste afmetingen zo belangrijk?
Een juiste dimensionering van de mogelijke installatie garandeert een efficiënte, flexibele en schaalbare oplossing en uiteindelijk een juist rendement op uw investering. Onjuiste dimensionering kan leiden tot een te hoge of te lage schatting van de verwachte systeemprestaties, inclusief het picken van verkeerde SKU's of het foutief managen van de voorraad.
Om te komen tot de juiste afmetingen dient u vooraf 5 zaken zorgvuldig te analyseren:

1. Wat worden de gewenste prestatieniveaus?
De productiviteit van Goods-to-Person werkstations wordt beïnvloed door verschillende factoren, zoals gewicht en afmetingen van de artikelen, het gemiddelde aantal artikelen per bestelling of bepaalde bewerkingen die op de producten moeten worden uitgevoerd. Daarom moet een inschatting gemaakt te worden van de gewenste productiviteit. Het liefst per medewerker of werkstation. Het is het beste om dit te valideren en tests uit te voeren op basis van standaardorders. Ook kan een testwerkstation gebruikt worden om de verwachte snelheid op het werkstation goed in te kunnen schatten.

2. De selectie van de SKU’s
Niet alle SKU’s zijn geschikt voor opname in een Goods-to-Person systeem. Een analyse van de artikeldatabase en de orders maakt het mogelijk om de relevante scope van het systeem te bepalen. Er moet aan twee belangrijke criteria worden voldaan: de dagelijkse hoeveelheden en bepaalde grootte- en gewichtskenmerken. Zware en omvangrijke producten kunnen beter op een andere wijze worden gepickt, bijvoorbeeld met conventionele stellingen, trolleys en looproutes. Hetzelfde geldt voor producten met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid, behalve als hun opname in het systeem weinig invloed heeft op de investering.

3. Bepaal de optimale voorraaddichtheid.
Een andere belangrijke stap is het bepalen van de voorraden. Deze essentiële stap in de analyse zal de juiste opslagmethode bepalen voor elke SKU, zoals de hoeveelheid die moet worden opgeslagen, het aantal benodigde bakken alsmede hun hoogte en soort (groot, klein of met een vakkenindeling). Het juiste aantal locaties en gangpaden kan vervolgens worden bepaald op basis van de beschikbare ruimte, hoogte van het gebouw en de vereiste prestaties van het systeem.

4. Kies de juiste strategie voor het aanvullen
Het is belangrijk om voor elke SKU een geschikte en efficiënte aanvullingsstrategie (frequentie en volume) te bepalen. Het doel is om goede voorspellingen te doen (bv van de dagelijkse werkbelasting) en zo de voorraad op het juiste moment aan te laten vullen. Zo voorkomt u ook dat steeds dezelfde SKU moet worden aangevuld. De timing van de aanvulling is ook belangrijk: doen we dat buiten de productietijd of tegelijkertijd?  Deze keuze zal van invloed zijn op de grootte van de totale stromen.

5. Budget, scenario’s en lange-termijn strategie
Ten slotte moet u een duidelijk beeld hebben van de omvang van het project dat u wilt opzetten. Het moet passen in de bedrijfsstrategie, de groeivooruitzichten en het verwachte rendement op investering. Maak dit soort prognoses in samenwerking met uw leverancier om de configuratie te bepalen die u nodig heeft (aantal gangpaden, aantal werkstations). Bekijk verschillende toekomstige scenario's voor de hoeveelheid te picken orders en de opslagcapaciteit.
 
Savoye ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

De uberisering van het Europese wegvervoer

“Uberisering” past binnen een grotere trend in de huidige samenleving, de deeleconomie genaamd. Het is het speelterrein van samenwerkingsplatformen, marktplaatsen en mobiele applicaties, aangedreven door cloudtechnologie en het gebruik van geavanceerde algoritmen die mensen en bedrijven in staat stellen geld te verdienen met onderbenutte middelen.

Viapass stelt groener wegvervoer vast

Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, sloot zopas haar vijfde operationele werkingsjaar af. Op 1 april 2016 startten de drie gewesten van België met een kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

Volvo Trucks belicht technologie van zijn heavy-duty elektrische trucks

Volvo Trucks is naar eigen zeggen voorbereid om met zijn onlangs geïntroduceerde volledig elektrische trucks een snelle verschuiving naar duurzamer transport en een grote opleving in de elektrificatie van zwaar wegvervoer te realiseren. “De technologie maakt de voertuigen geschikt voor een breed scala aan transportopdrachten, wat het voor transportbedrijven eenvoudiger maakt om te starten met het elektrificeren van hun eigen wagenpark”, meent de vrachtwagenconstructeur.

HP onderzoek belicht belang van additive manufacturing in digitale transformatie

Maar liefst 96% van de Europese fabrikanten van industriële onderdelen geeft aan dat producten door ‘additive manufacturing’ sneller op de markt kunnen worden gebracht. Additive manufacturing (AM) is het proces waarbij voorwerpen uit 3D-modelgegevens worden gemaakt.

Luik Natie implementeert Atlas-oplossing van Aucxis in cold store

Voor de identificatie en lokalisatie van 22.000 pallets in zijn nieuwe cold store had Luik Natie, gespecialiseerd in geconditioneerde opslag, nood aan een automatische oplossing. Aangezien de onderneming met rekken van 16 meter hoog werkt, moest de oplossing ook hoogtemetingen aankunnen.

Interroll stelt nieuwe verticale crossbelt sorter voor

Met de nieuwe MX 018V verticale crossbelt sorter wil het Zwitserse Interroll klanten als pakketleveranciers, e-commerce providers en logistiek dienstverleners de mogelijkheid bieden een grote variatie aan producten binnen een ruimtebesparende infrastructuur te behandelen.

Iptor schakelt over op de cloud

Met de lancering van het Iptor.com cloud platform transformeert Iptor zich in een cloud native software vendor. De softwareleverancier wil zijn bestaande en potentiële klanten – actief in met name supply chain, farma, healthcare en de uitgeverswereld – een cloud connected wereld bieden waar AI, automatisering en selfservice centraal staan.

DP World huldigt nieuw operationeel gebouw in Antwerpen in

Ruim 15 jaar na de opstart van zijn terminal heeft DP World een nieuw operationeel gebouw ingehuldigd aan ‘hun zijde’ van het Deurganckdok. De bouwwerken gingen in november 2019 van start en resulteren nu in een gebouw met een roestbruine glazen gevel die ook ’s nachts voor een opvallend lichteffect moet zorgen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.