4 Goede redenen om uw verpakkingsproces te automatiseren

(Advertorial) Het uitgangspunt
Verpakkingen spelen een essentiële rol in de logistiek, niet alleen in het magazijn, maar vooral bij de verzending van de producten naar hun eindbestemming. Een goede verpakking beschermt, is herbruikbaar en moet het retourproces vergemakkelijken. Daarnaast moet de verpakking gemakkelijk in gebruik zijn tijdens het orderpicken. Vergeet ook zeker niet de invloed van een verpakking op klanttevredenheid en bedrijfsimago.

Een verpakkingsproces is vaak handmatig en tijdrovend. Daardoor kan het een knelpunt vormen met een negatief effect op de efficiency. Om ervoor te zorgen dat het magazijn goed rendeert, zowel in snelheid als kwaliteit, kan het automatiseren van een verpakkingsproces een relevante oplossing zijn. Daarnaast moet een geautomatiseerde machine een oplossing bieden voor de vaak voorkomende loze ruimte in het pakket of voor het vastklemmen van de producten, zodat ze niet verschuiven tijdens de verzending.
 
Er zijn 4 goede redenen om uw verpakkingsprocessen te automatiseren. We zetten ze op een rijtje:
 
1. Meer productiviteit
Elke logistieke organisatie wil maximaal presteren en snel kunnen reageren op een bestelling. Verpakken is vaak nog een proces van handmatige handelingen en dat kost tijd.
Door het verpakkingsproces te automatiseren, kunnen reactietijden flink ingekort worden en kan het orderpicken langer doorgaan, tot vlak voor de vertrektijden van de vervoerders. De stroom aan pakketten wordt gelijkmatiger verdeeld en maakt zelfs last-minute bestellingen mogelijk. Zo wordt het verpakkingsproces efficiënter.  
 
2. Kostenvoordelen
Een verpakkingsproces bestaat uit 3 delen: dozen bij elkaar krijgen, de producten plaatsen en vastzetten en tenslotte het sluiten. Elk van deze stappen heeft bijbehorende kosten. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de kosten van een handmatig proces en die van een automatisch proces.
 
Handmatig verpakken genereert twee kostenposten:
- kosten van het personeel
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, plakband, wig- of vulmaterialen enz.
 
Bij een verpakkingsmachine is de onderverdeling:
- de totale aanschafkosten van de machine inclusief onderhoud, reserveonderdelen en energieverbruik,
- kosten van de verbruiksmateriaal: kartonnen dozen, lijm enz.
 
Door automatisering kan men medewerkers toewijzen aan activiteiten, die meer  waarde toevoegen zoals orderpicken. Dat brengt een onmiddellijke voordeel in
kwaliteit en productiviteit. Verder wordt er veel minder verpakkingsmateriaal gebruikt en kan de vrijgekomen ruimte voor andere activiteiten worden gebruikt.
 
3. Een goede verpakking zorgt voor een tevreden klant
Een kwalitatief goede verpakking heeft een grote impact op de klanttevredenheid.
Beschadigde pakketten of producten en veel te grote dozen zijn nu eenmaal zaken die een klant onnodig irriteren met als gevolg dat de volgende keer een andere webshop de voorkeur krijgt.  
 
Met een geautomatiseerde oplossing kunnen bijvoorbeeld fixaties worden aangebracht of steviger deksels worden toegepast. Machines kunnen dozen op maat maken waardoor er minder loze ruimte wordt verzonden.
Er zijn verpakkingsmachines waarmee boodschappen of bedrijfskleuren op een deksel kunnen worden geprint en dat maakt de ontvangst een stuk aangenamer.
 
4. Lagere verzendvolumes / duurzamer verpakken
Het is een groot voordeel als de afmeting van een pakket kan worden afgestemd op de producten die verzonden worden. Onnodig grote pakketten brengen immers ongewenste situaties met zich mee:
- extra pallets nodig in het magazijn
- teveel transportruimte moeten inkopen
- producten die niet goed beschermd zijn, botsen tegen elkaar op in het pakket en raken mogelijk beschadigd
- een matige indruk bij de eindklant
 
Verpakkingsmachines passen de hoogte van een doos aan op de hoogte van de aanwezige producten. De doos wordt op maat gesneden en vervolgens gesloten. Het doel is om zo efficiënt mogelijk te verzenden door de loze ruimte in de dozen te reduceren en door meer pakketten per vrachtwagenrit te kunnen versturen. De dozen moeten tegelijkertijd compatibel blijven met zowel pick-then-pack- als pick-and-pack-processen.
 
Doordat er minder vrachtwagenritten nodig zijn voor hetzelfde aantal bestellingen, kan men besparen op brandstof en uitstoot. Naast deze duurzaamheidsvoordelen, leidt het aanpassen van de dozen ook tot lagere transportkosten.

Meer informatie: www.savoye.com

20221011142010460_photo-savoye-x-active-ants-5-low-res.jpg

Recente nieuwsberichten

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Delaware Belux breidt senior leadershipteam uit

IT- en managementdienstverlener Delaware Belux verwelkomt drie nieuw benoemde partners in zijn senior leadershipteam: Sven Peleman, Stefaan Vandeputte en Francois Jaucot.

H.Essers voortaan ook een merk in de Nederlandse markt

De Nederlandse chemiebedrijven van Meeus Group en de Nederlandse logistiek dienstverleners Gebroeders Hoefnagels Transport en Verheul Transport gaan voortaan officieel verder onder de naam H.Essers. Daarmee wil de Belgische logistieke speler ook in Nederland uitgroeien tot een van de grootste merken in multimodale chemie- en infralogistiek. Door de eerder overgenomen bedrijven onder één sterke merknaam te verenigen, wil H.Essers zijn slagkracht en geografische spreiding op de logistieke markt accentueren.

Management buy-out bij Move Intermodal

Move Intermodal, gespecialiseerd in intermodaal vervoer, realiseert een management buy-out. CEO Luc Driessen die al sinds jaar en dag aan boord is bij het bedrijf met hoofdzetel in Genk, koopt de aandelen van Down 2 Earth Capital terug. De Limburgse investeringsmaatschappij LRM faciliteert deze buy-out en neemt een minderheidsaandeel van 15%. Luc Driessen is meerderheidsaandeelhouder, de rest is verspreid over het directieteam van Move Intermodal en enkele private investeerders. Deze mijlpaal betekent volgens de betrokkenen meteen ook de start van verdere Europese groeiplannen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.