25 jaar traditie en innovatie

Combilift viert verjaardag met nieuwe oplossingen

Dit jaar blaast de Ierse material handling fabrikant Combilift 25 kaarsjes uit. Dat wordt gevierd met een hele reeks nieuwe toestellen. Eerder in 2023 lanceerde Combilift al de Combi-Cube en de Combi CBE 70E. Daar komen nu onder meer de automatisch geleide Combi-AGT voor de staalsector en het telematicasysteem Combi Connect bovenop. Tekst en uitleg bij de ambities en de nieuwe ontwikkelingen kregen we tijdens een internationale persbijeenkomst naar aanleiding van Combilifts verjaardag.

Plaats van afspraak is de fabriek in het Ierse Monaghan die exact vijf jaar geleden werd ingehuldigd. Inclusief buitenruimte beslaat de vestiging liefst 100.000 vierkante meter, waarvan 46.500 vierkante meter is overdekt. Intussen werken er ruim 800 medewerkers voor de organisatie, dat zijn er ongeveer 250 meer dan vijf jaar geleden. De omzet klom in diezelfde periode van 230 miljoen naar 450 miljoen euro.
Vijf jaar geleden sprak Martin McVicar, managing director bij Combilift, de ambitie uit om zijn productie op te voeren van 5.500 naar 10.000 toestellen. In 2022 werd afgeklokt op 8.870 toestellen, tegen eind dit jaar zal het doel bereikt zijn.

Terug- en vooruitblik

Tijdens de viering van 25 jaar Combilift blikt Martin McVicar kort terug op het prille begin. In 1998 richtte hij samen met zijn compagnon Robert Moffet Combilift op. Dat jaar werden er in Ierland achttien omnidirectionele trucks geproduceerd, waarvan er meteen zeventien naar het buitenland trokken. Een van de allereerste dealers van Combilift was trouwens Mabo-Lifting, dat tot op vandaag het merk in de Benelux vertegenwoordigt. De dealer wordt ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.

In de jaren die volgden spreidde Combilift zijn vleugels uit naar de rest van de wereld. Maar hoewel het bedrijf intussen enorm is gegroeid, is er qua strategie niet zo veel veranderd. Nog trekt Combilift resoluut de kaart van de nichemarkten, met oplossingen die toegespitst zijn op specifieke toepassingen. Zo blijven de houtbouw- en staalsector toonaangevende markten voor de fabrikant. Bij de ontwikkeling van zijn producten houdt Combilift ook systematisch rekening met de toekomstbestendigheid van de oplossingen. Zo zijn er maar weinig producten die de voorbije 25 jaar werden ontwikkeld, die nu niet meer worden geproduceerd.

Verder maakt Martin McVicar duidelijk dat het bedrijf voluit voor innovatie wil blijven gaan. Jaarlijks gaat zeven procent van de omzet naar R&D. “Verder hebben we ook een echte innovatiecultuur uitgebouwd”, zegt hij. “We staan niet enkel open voor de ideeën van onze design engineers en technici, maar ook voor die van al onze medewerkers. We zijn ervan overtuigd dat dat helpt om nog meer klantgerichte producten te ontwikkelen.”

Verder wil Combilift blijven uitbreiden binnen het elektrische segment, ook wat de zwaardere toestellen betreft. Vandaag rijdt zo’n zeventig procent van de toestellen die Combilift produceert elektrisch.

FOTO 1 Combilift b

Martin McVicar, managing director bij Combilift, maakt duidelijk dat het bedrijf voluit voor innovatie blijft gaan. Jaarlijks gaat 7% van de omzet naar R&D. Verder wil Combilift in het elektrische segment blijven uitbreiden, ook wat de zwaardere toestellen betreft. Vandaag rijdt zo’n 70% van de Combilift-toestellen elektrisch.

Jaar vol innovatie

Begin 2023 kondigde Combilift al aan dat het in zijn feestjaar heel wat nieuwe producten wilde lanceren. Het bedrijf hield woord. In maart werd met de Combi-Cube een nieuwe, compacte elektrische vorkheftruck met dynamische 360°-sturing gelanceerd. Dat stuursysteem maakt het mogelijk tijdens het rijden naadloos van rijrichting te veranderen. Dankzij het grote achterwiel en de rubberen banden op de drie wielen kan de truck zowel binnen als buiten worden ingezet.

Enkele maanden later volgde de Combi CBE 70E, een krachtige en tegelijk compacte multidirectionele heftruck. Dat toestel, met een capaciteit van zeven ton, vormt een aanvulling op Combilifts groeiende reeks elektrische modellen voor zware toepassingen. De truck zit in hetzelfde levendig groene kleedje als de Combi-Cube, wat moet zorgen voor extra veiligheid.

Nu voegt Combilift nog drie nieuwe producten aan de rij toe. Te beginnen met de Combi-AGT. Die autonoom geleide vierwielheftruck werd in eerste instantie ontwikkeld met het oog op operaties in de staalsector. “In de toekomst willen we ons autonoom geleide aanbod uiteraard uitbreiden, maar de volgende twaalf à achttien maanden willen we op dit toestel en deze specifieke sector focussen”, vertelt Martin McVicar.

FOTO 2 Combilift links

Vijf jaar geleden sprak Combilift de ambitie uit om zijn productie op te voeren van 5.500 naar 10.000 toestellen. In 2022 werd afgeklokt op 8.870 toestellen, tegen eind 2023 zal het doel bereikt zijn.

De zijlader van de Combi-AGT transporteert lange lasten tot 5.000 kilogram op een veilige manier. Doordat het toestel autonoom kan navigeren op basis van de bestaande infrastructuur zoals muren, rekken en kolommen, zijn er geen aanpassingen aan de magazijninfrastructuur nodig. Het is ook mogelijk op manuele modus over te schakelen. Om de dimensies van de lading te detecteren, wordt een systeem op basis van laserscanning gebruikt. Dat systeem, waarvoor een patent werd aangevraagd, controleert of de lengte van de goederen correspondeert met de taak die de machine heeft gekregen. Bij het lossen van de goederen wordt ook gecontroleerd of het rek wel voldoende vrije plaats heeft om de lading op te slaan.

Een bijzondere innovatie is de Combi-LC. Die vereenvoudigt het transport van zware en lange componenten binnen de sector van de windturbines. De oplossing kwam er als antwoord op de vraag naar een vlotte handling van steeds grotere en zwaardere wieken. De Combi-LC werd dan ook ontwikkeld in nauwe samenwerking met belangrijke spelers in die sector. De machines kunnen wieken aan met een lengte tot 115 meter en een gewicht tot 70 ton. De Combi-LC beschikt over liefst 12 wielen, een wendbaar multidimensioneel stuursysteem en unieke apparatuur om het cilindrische einde van wieken stevig op hun plaats te houden. Zo is het mogelijk het transport over verschillende productiefasen en opslaglocaties heen te stroomlijnen.

Tot slot pakt Combilift uit met een in huis ontwikkeld telematicasysteem, de Combi Connect. “We staan erop onze oplossingen zoveel mogelijk zelf te ontwikkelen”, aldus Martin McVicar. “Dat hebben we ook in dit geval gedaan. Enkel voor de routenavigatie hebben we met een bestaande oplossing gewerkt. Dankzij die aanpak kunnen we sneller op de noden van klanten reageren en vlotter veranderingen doorvoeren.”

FOTO 3 Combilift

De nieuwe Combi-AGT is een autonoom geleide vierwielheftruck die werd ontwikkeld met het oog op operaties in de staalsector.

Combi Connect moet zorgen voor een beter inzicht in het gebruik van de vloot. De oplossing capteert realtime data over de locatie en de performantie van de trucks en daar vloeit dan gedetailleerde informatie over belangrijke KPI’s en de bijhorende rapportage uit voort. Zo wordt het gebruik van de trucks geanalyseerd en op basis daarvan worden onderhoudsalarmen uitgestuurd. Ook is het mogelijk op basis van de data de routes te optimaliseren. Dat moet bedrijven helpen de operationele performantie van hun trucks aanzienlijk te verhogen. “Met de Combi Connect wilden we in de eerste plaats een zeer transparante oplossing creëren”, besluit Martin McVicar. “De data die we capteren, delen met onze klanten en ons dealernetwerk is dan ook primordiaal. Maar uiteraard maken we ook zelf gebruik van de data om onze oplossingen continu te verbeteren.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.